Zondag. Papenburg

25 augustus 2019 - Papenburg, Duitsland

Het is zonnig, ontbijt op achterdek. Er is geen " kip" in de jachthaven. Ook vannacht geen geluid. We kijken uittegen de Meyerwerf, er ligt een enorme cruiseboot buiten, de "  Norwegian Encore" genoemd. Wordt afgebouwd en zal eind september weggaan. Dat schijnt een enorme happening te zijn, duizenden mensen komen kijken, de Ems is verboden te varen en de stuw wordt gesloten om het waterniveau een aantal meters te verhogen.

Het ontbijt ontspint zich tot een wat onaangenaam gesprek na een in mijn beleving vervelende opmerking van Debby, waar ik wat korzelig op reageer. Ze probeert hier op terug te komen via een vra ag welke gedachten er bij mij waren, cf het stukje van Krishnamurti  welke we net gelezen hadden. Dat werkt niet en we gaan weer het bekende patroon door van ruzie, met de conclusie dat het bij mij zat en cummunicatie niet goed gaat tussen ons.

Zodoende gaan we later weg, hadden geboekt voor de rondleiding van 12 uur, maar gaan half een weg.

Centrum Papenburg is 5 km van de haven, Debby wil liefst lopen, bang dat fietsen of accus gestolen worden en is ook een goede beweging. Het is een uurtje lopen, maar geen probleem, wel langs de weg, veel,fietsers, elelctrisch, dus die gaan hard en bellen zacht. Het stadje is een wonder van bloemenpracht, klangs het Haupkanal is het een bloemenzee aan beide zijden en ook met bruggetjes van bloemen erover heen. Autovrij langs de kade, prachtig kleurig en liefelijk. We lopen genietend naar het buro alwaar de kaarten zijn besteld. We leggen uit dat we verlaat zijn door een ongelukje en kunnen nu om 15 uur mee met bus naar de werf. Hebben dus twee uurtjes om het kijken en wat te nuttigen. Daar beginnen we mee bij Båckerei  met gebak en koffie op het terras. Tegen half drie vervoegen wij ons bij het ' vakwerkhuis' zoals aangegeven , maar om 3 uur geen bus. Blijk de bus op een andere plek te vertrekken dan wij begrepen hadden. Wat een dag met obstakels! We overleggen met vvv en samen, we kunnen ons geld niet terug krijgen omdat we gepind hebben!?. Uiteindelijk besluiten  we dan nog een dag te blijven en morgen alsnog naar de werf te gaan.

Mijn voeten doen al zeer van de heen tocht,net of ikeen steentje onder mijn voorvoeten heb, maar er zit niets in mijn schoen.  ik had gympies aan gedaan gezien het mooie weer, er rijden geen bussen, dus weer terug open 5 km. De blaren makenmhet lopen niet plezierig, doe mijn gympen uiten loop op sokken, dat glijdt minderen loop opde zijkant. Maar ja, denk dan aan de mensen in de oorlog die uit de kampen op dodenmarsen werden gestuurd. We wisselen ook om van schoenen, Debby op mijn gympen, ik in haar sandalen. Geeft ontlasting van de voorvoet, maar moet op mijn hakken lopen alwaar ook een blaar komt. Maar we komen bij de boot en dat is fijn, betalen meteen maar voor de komende twee nachten en doen ons tegoed aan een alkohol vrij, koud biertje. Beentjes hoog. Wat een verlichting.  Douchen en even liggen. We eten s avonds heerlijke  witlofsla en lekkerbekje uit de diepvries met wat gebakken krieltjes. Er is nog steeds niemand in de jachthaven. Vreemd.

S avonds worden mijn blaren verzorgd en bijtijds naar bed na deze enerverende dag.

Morgen een nieuwe poging.