24 augustus, Dollard

24 augustus 2019 - Papenburg, Duitsland

Martijn is jarig, 36 geworden. We feliciteren hem via wattsapp, hij is in Kroatie.

We liggen in Delfzijl en gaan vandaag de Dollard over, dus rekening houden met getijde en windkracht. Het is gelukkig mooi weer, wind is 3 a 4, dus netjes. Hoogtij om half 12. We varen tegen half elf weg, moeten eerst nog weer door brug 15 en dan de Zeesluis. Gaat vlot. Even een aanvarinkje met Debby doordat ik op haar vragen over de tocht, meldde dat het ook allemaal voorbereiding is en zelf ook daar naar kan kijken. Ze laat de hele voorbereiding bij mij dus.

De Dollard is rustig, eerst langs veel petrochemische industie van Delfzijl. Opvallend zo weinig boten. Hetmis mooi varen dor getijde water, stroom mee, gaat 4 km sneller, mooie oevers met drooggevallen platen, enkele zeehond menen we te zien. We varen flink door, wilen in Papenburg komen en daar de Meyer werf bekijken. We komen half vijf bij de zeesluis van papenburg, moeten half uur wachten en varenndan naar binnen. In de sluis gebeurt er niets en na 10 min gaan deuren open en kunnen we uitvaren, geen cm hoger of lager! We gaan direct naar bakboord voor de javhthaven en leggen na enige overweging langs stijger. Paar leden komen langs om te zeggen dat het wel oke is en betalen iets is dat je zelf in een envelop moet doen, 1 euro de meter. Wifi krijgen we via een code welke ookbij het clubhuis in een kastje ligt, helaas maar 1 stuks , dus maar voor een van ons.