Het kan anders lopen

5 september 2019 - Lemmer, Nederland

Het haventje van Blokzijl is behoorlijk vol geraakt met boten, toen wij aanlegden na 12 uur, was er weinig, nu ligt het bijna vol. Het is nog wisselvallig weer, het ene moment overwegen wij nog even te blijven liggen ivm de regen, en dan staan we toch maar op omdat de zon schijnt. Rond half elf varen wij ook weg, zoals de vele boten. Richting Noord Oost polder, langs Vollenhove. De Voorstersluis vaten wij als vierde in, het is echt proppen. Ken net" of net niet? Ik moet met de boegschroef zorgen dat de punt niet tegen ander bootje komt en met de motor dat we niet naar voren tegen anderen botsen. We zakken naar beneden, dus de boot trekt naar voren. Alle hens aan dek om zonder schade uit de sluis te komen. Dat door het Voorsterbos rustig varend verder, niet te hard anders komt de hele groep tegelijkertijd ik bij de Marknesse sluis en hebben we hetzelfde probleem. Daar aangekomen, liggen de anderen voor de sluis te wachten.... Geen zin met ze mee te gaan, dus wij maken een omweggetje, teruggekomen, varen ze net de sluis in. Nu blijkt de brug bij de sluis middagpauze te hebben, dus nog een half uur wachten. Dan gaat het licht op groen, maar de sluis niet open en gaat hij NB!  weer een cyclus schutten terwijl wij voor de sluis liggen. Onbegrijpelijk, maar na nog een half uurtje kunnen we invaren en naar beneden. Doel is Emmeloord, de haven bij hotel van de Valk. Met enige moeite, de wind is behoorlijk aangetrokken,.leggen we aan een vingerpier aan, blijkt dat niet te mogen, zo vertelt ons een man aldaar. De aanleg mogelijkheden zijn erg beperkt verder, te klein voor ons, dus doorvaren. Dan maar niet golfen in Emmeloord. Op naar Lemmer. Nog een flink stuk Lemstervaart en door de Friese sluis weer omhoog naar IJsselmeer Nivo. Zou leuk zijn om in Lemmer zelf te liggen, dus door de sluis Lemmer in. Dit ligt helaas propvol met boten, geen enkele plek meer. Pas ver buiten Lemmer kunnen we liggen, maar wel leuk om er nog eens doorheen gevaren te hebben. Morgen maar even lopend naar het stadje. En dan weer naar de thuishaven, Terherne. Aldaar de boot schoonmaken, met name de romp en huiswaarts. Trekken we twee dagen voor uit.