Haren Rutenbrock kanaal

28 augustus 2019 - Ter Apel, Nederland

Na een verkwikkende nacht, Debby neigt naar migraine. Kan niet anders na gister. Mijn telefoon is leeg,,tablet bijna, Debby heeft nog wat acculading en kan dus wordfeuten en appen. Ik maak de boot buitenom schoon, na vieze modder water van de Ems wel nodig.

Half elf gaan we door eerste sluisje van het kanaal, je moet tegenwoordig 5 euro betalen voor de doorvaart. Het is een pittoresk veenkanaal met nogal wat bruggen en drie sluizen welke allemaal door de eerste sluiswachter vlot bediend worden. Aanmhet eind gaan we naar stuurboord richting Ter Apel, nog twee sluizen en paar bruggen en leggen om half twee aan de steiger voor de jachthaven aan. Debby spoedt zich naar de havenmeester en komt opgewekt terug met twee biertjes 0% en een afspraak dat Henk morgen komt kijken naar stroom probleem. Nu moeten we stoom zien te krijgen aan boord voor de telefoon, koffie etc. Er is een zaak hier verderop welke dompelpompen verkoop. Ik fiets erheen en schaf een pomp aan, koop ook electra stekkers om een verbinding te maken met walstroom kabel en onze haspel zodat we stroom hebben, welke ook nodig is voor de pomp. Blijkt nog even dat de walstroom stekker mannelijk moet zijn, dus nog een keer terug naar die winkel om de goede stekker te halen en zo knutsel ik een verbinding in elkaar en hebben we in ieder geval een punt met stroom. Inmiddels is Debby naar de super gelopen , twee km verderop. Ja het leven op een boot vraag veel planning en aandacht voor primaire levensbehoeften. Als dat allemaal in orde is, maken we een vers kopje senseo koffie op het achterdek, het lijkt wel kamperen. We besluiten maar eens lekker uit eten te gaan hier in de jachthaven. Hebben we wel verdiend. Na even douchen, gaan we heerlijk genieten,,lekker op het terras eten, biertje, toetje, kopje koffie en daarna even de inmiddels opgeladen telefoons halen en nog wat internet activiteiten. Morgen hopelijk een oplossing voor de electra storing en ook aan de bak om het water en modder onderin de boot te verwijderen.