Grote schoonmaak

29 augustus 2019 - Ter Apel, Nederland

Om 8 uur op. Vandaag moet het gebeuren, de rest van het water onder uit het schip en electra moet weer functioneren. We creëren ruimte door alle kussens, zittingen, vloerbedekking op bed te leggen, salontafel op eettafel. De vloerplaten op achterdek en de afdekplaten achter de bank ook weg om overal goed bij te kunnen. Met het wegnemen van de hoekplaat achter de bank komt er een stoppenkast te voorschijn en daar zit een aardlekschakelaar op. Ik zet deze om, en zie daar er staat weer spanning op de wcd's. Een probleem opgelost!!  Tjonge, hadden we dat geweten, maar een boot heeft heeft zoveel hoekjes, luikjes, alles is verstopt.

Ik installeer de dompelpomp en we sluiten de waterslang aan op de kraan om het modderwater goed te spoelen. Zo kunnen we het meeste makkelijk overboord pompen, maar de rest is handwerk. Lastig bij te komen. Debby wringt zich letterlijk in allerlei bochten om met doeken en pollepel de bodem schoon te vegen. Een en ander leg ik vast op film. Zo komt alles weer in het reine. In hoeverre staat de boot symbool voor onze relatie? " stelt Debby. Nou dan moet ze diep gaan en in veel bochten wringen, ik ben dan meer voor het zware en praktische werk, grote lijnen, opruimen na gedane arbeid.

Alles richten we weer in, matten geklopt en dan even zitten, bijkomen van de inspanning, lekker broodje kaas in de oven en intussen de was in de droger over gedaan.

Bed verschoond en dan even plat. Even resetten.

Was droog opgehaald, opgevouwen en dan lopend naar het centrum nog wat boodschappen halen. Ik kook lekker parel cous-cous met boontjes, bak champignons, Debby maakt een fruittoetje . Genieten van het eten en dat alles weer functioneert.

Morgen weer verder, Drenthe in.