Naar Drenthe

30 augustus 2019 - Barger-Compascuum, Nederland

Het was gister een inspannende dag, maar alles is weer in orde. Acht uur uit de veren, meestal ben ik wel een uurtje eerder wakker, maar slaapt Debby nog. Tegen half elf keren wij de boot en beginnen we aan het traject door het veengebied van Drenthe. Smal water, veel bruggen en paar sluizen. Ze worden allemaal bediend door een team van brugwachters welke op scooters meerijden. Wat een moeite om de recreatievaart passage te geven. En dat voor noppes. We varen de route terug welke we 6 jaar geleden heen naar Duitsland gevaren hebben. Leuk weer te zien, ook de sluis( Campascuum sluis)  waar we waren toen Youp zoek was. Tussen 12 en 13 uur is er lunchpauze voor de mannen, dus liggen wij ook voor een brug stil en eten wat. Stipt 13 uur meldt de brugwachter zich weer met zijn scooter en vervolgen wij de tocht, soms erg smalle doorgangen door de bruggen. Zo varen wij door het Stads Compascuum kanaal, Compascuumkanaal, Oosterdiep en varen de Sint Jozefvaart in. Deze voert door een prachtig Hoogveen gebied. Hier vinden we een mooi plekje waar we alleen liggen, midden in de natuur, mooi in de namiddag zon. Morgen richting Erica, mogelijk nog een dagje golf?