Over de Ems naar Haren....

27 augustus 2019 - Haren, Duitsland

Het blijft mooi weer. We liggen nog steedsrustig in YC Papenburg. De baggeraars zijn gelukkig nog niet begonnen als wij wakker worden. Kunnen dus zonder lawaai ontbijten. Half twaalf is hoog water, dus liefst twee uurtjes eerder weg. Half tien varen we weg, roepen de zeesluis aan. Deze heeft een schutting om 10 uur met een beroepsschip, dus even wachten, kunnen we mee. Gaat vlot en we slaan naar bakboord af de Ems op. Mooi rivierlandschap. We varen eerst naar sluis Herbrum, daarna is getijden over. De Ems wordt steeds ondieper en modderiger, niet zo fraai. De sluis laat ons lang wachten, reageert niet op onze oproep, houdt de lichten op rood. Dan komt er een beroepsboot aan, blijkbaar wachtte hij daarop, maar zou ook even gemeld kunnen worden. We schutten mee en zijn dan op het Dortmund-Ems kanaal. De waterkwaliteit is snel anders, schoner en het landschap blijft mooi. Debby vaart even, wil de beroepsboot welke ook in de sluis lag volgen om mee tekunnen met de sluis, scheelt een boel wachttijd. Ze zet de motor even harder, ik ga eten pakken. Als ik het stuur overneem hoor ik meer bakboord motorgeluid en valt mijn oog op de temp meter van de  bb motor, deze is boven 90 graden, kijk meteen naar de uitlaat en zie hier alleen rook uit komen en veel,lawaai. Foute boel dus. Motor uit. Opdracht aan Debby om wierpot te bekijken en  als ik naar binnen kijk wanner zij de zaak, open heeft, zie ik alleen maar water in motor ruim.... Op een motor passeren we  sluis Bollingerfär en leggen daar achter aan wachtsteigertje aan. Probleem. Hoe kan dat nou??.  Ik zet de lenspomp aan, doet niet veel, we hozen met emmers water over boord, zweten, het is warm en hard werken. Na  twee uur is meeste water weg en is inmiddels duidelijk dat lekkage door afgesprongen koelwater leiding van impeller! Dus klep van wierpot dicht en lekkage stop, anders ' dweilen/ hozen met de kraan open" , zo gezegd. Brand meester. In de diepte blijft nog het nodige water staan, kan je niet goed bij, moeten we maar morgen doen, met een pomp? We doen de luiken weer dicht en varen weer, leiding nu goed gemonteerd en alles doet het nog gelukkig, bakboord motor heeft  normale temperatuur, koelwater komt weer naar buiten. We overwegen gezien het oponthoud een andere haven voor de nacht te nemen, bij Lathen. Daar aangekomen ligt deze vol, dus we moeten door naar Haren. We passeren sluis Dūnthe en Hilter ( rare naam) en komen uiteindelijk half acht in Haren aan. Best mooi varen zo in het goud gele licht van de avond zon. Blij dat we liggen, onderweg maar een boeren ommelet gemaakt door Debby. We zijn allebei best moe en ook wel wat aangedaan door dit gedoe, maar het kan nog erger..

Ik wil koffiezetten, maar nu blijkt er geen spanning op de stopcontacten te staan, niet met walstroom, evenmin met de omvormer. Vreemd want we hadden na de hozerij nog een kop koffie gezet. Dus zonder stroom op de wandcontactdozen, verder staat overal stroom op en functioneert alles als koelkast en verlichting. De boiler werkt niet. De zekeringkast lijkt in orde, het electrisch schema van de boot biedt geen uitkomst. Dus maar accepteren. Morgen maar doorvaren naar Nederland, in Ter Apel maar eens bekijken. Aldaar hebben we 6 jaar geleden ook gelegen met een storing van de electrische mast. De havenmeester heeft ons toen geholpen. Dus wie weet...

Foto’s