Dagje Dokkum

17 augustus 2019 - Dokkum, Nederland

Toch maar gebleven, het is regenachtig in de ochtend. We willen de Bonifatius kapel nog bekijken en naar het Dokkums museum. Het is altijd opvallend, als je de stad ingaat, wordt het droog en zelfs lekker warm. Het Dokkums museum is klein en intiem, je wordt door de medewerkster van het VVV naar een ander naast gelegen huis gebracht, de deur van het slot gedaan en dan sta je in het museum, de routing leidt je weer terug naar het VVV. Er is een en ander te zien over Bonifatius natuurlijk, verder over opgravingen en geschiedenis van Dokkum, klederdrachten en voorwerpen gevonden bij opgravingen. Leuk gezien te hebben, maar niet spectaculair. Vervolgens had de inwendige mens bij mij hard wat nodig en hebben we lekker op een terrasje bij bakker een broodje gegeten. Vervolgens nogmaals de Martinus en Bonifatius kerken bekeken. Bij de laatste kwam net een bruidspaar naar buiten, klein mannetje, stuise vrouw. Tja..

Naar de Bonifatius kapel gelopen welke buiten het centrum gebouwd is, met bron. De bedevaart heeft dit als eindbestemming. Best een mooie kapel, groot, rond en erg open, je hebt het gevoel dat je buiten, doch overdekt bent. Een soort rondgang met centraal een open binnenplaats.

S avonds is er een klapstoel opvoering van muziekstuk op de begraafplaats. We hadden opzich wel zin om te gaan, maar de entreeprijs is 20 euro pp en je moet zelf je stoel meenemen. Nou dat bij elkaar was te veel van het goede. Dus lekker op de boot gegeten en rustig avondje. Morgen verder en route, idee is om via Lauwermeer en Groningen en Veendam te gaan. Aldaar de golfbaan te bespelen, als het lukt woensdag, komt Stephan ook. Kan hij lekker meegolfen.