Het volgende traject....La France...

29 juli 2017 - Cambrai, Frankrijk

De Schelde heeft nu Escaut, gekanaliseerd. De oevers zijn veelal begroeid met wilgen en erg veel vlinderstruiken. In de eerste sluis moeten we het vignet kopen voor gebruik van de waterwegen in Frankrijk. 155 euro voor 30 dagen.

We varen op afstand achter een ander Nederlands jachtje en achter ons een binnenvaart schip. In de sluis moeten wij nu vooraan liggen, de beroeps komt er achteraan. Weinig bolders, dus vaak de motor aan, in zijn achteruit als de boot voor op 1 lijn vast zit, en andersom. Gaat allemaal vlot, het weer is best redelijk, droog, wisselend bewolk. Wij slaan af richting Cambrai waar het Canal du St. Quintin begint. We krijgen een afstandsbediening voor de sluisjes daar, allemaal zijn die geautomatiseerd. De Franse sluiswachters lijken een taal te spreken( bij hapering sluis moet je contact opnemen) van voor de middeleeuwen, dus deze afstandsbediening komt goed uit, we zijn ook nogal "doe het zelfvers" dus geen probleem Geen personeel meer nodig. We moeten nu een hoogte over, dat betekent veel sluisjes, 18 omhoog, 8 naar beneden, bovenop het kanaalpand is een tunnel van 5 kilometer. Maar dat komt komende dagen. Nu liggen we in Cambrai, heerlijk aan een park, lekker zonnig

Allo Allo!  Leuk sluizen zelf bedienen, maar dan moeten ze het wel doen...hulp is soms ver..Het sluis mechanisme,Techniek staat voor niets.....ZelfbedieningssluisSluizen.....altijd leuk

en rustig. Morgen gaat het omhoog...