Naar Frankrijk

28 juli 2017 - Valenciennes, Frankrijk

Op tijd op, vandaag kijken of het stuurprobleem te verhelpen is. Gister ook nog met de VriJon werf gebeld, de makers van onze boot. Kunnen natuurlijk niets doen, maar aangezien de hydroliek van de besturing mij ook onbekend was, was enige uitleg wel prettig. Geeft toch meer inzicht in de mogeliike oorzaak ban het probleem. Zou lucht in de leiding kunnen zijn door te weinig olie of lekkage. Bij inspectie blijkt er inderdaad op een koppeling olie te zitten en ook daaronder op de vloer resten te zien. Op internet vind ik een handleiding hoe het hydrolische systeem te ontluchten. Maar voorkeur heeft een monteur, echter nog steeds niet bereikbaar. Dus of een monteur zoeken of zelf het probleem oplossen. Op de fiets ga ik en route en kom na omzwervingen bij een bunkerschip, 5 km terug aan de Schelde. Daar bellen ze een monteur, naar blijkt dezelfde welke wij ook gebeld hebben en dus neemt niet op. Ze verkopen wel olie, maar i  een jerrykan van nb 20 liter! Heb misschien maar 1 liter nodig. Maar ja, toch maar doen, kunnen we verder. Achterop het vouw fietsje met 20 liter terug fietsen. Aangekomen maken Debby en ik een plan de campagne en gaan aan de slag om het hydrolische stuursysteem te ontluchten, na eerst de lekkende verbinding  aangedraaid te hebben. Het lukt wonderwel, maar of het werkt? Dat moet blijken als we varen. Om half een varen we weg, spannend.   Nou high five, want het functioneert als tevoren. Helaas moeten we een uur wachten voor we door de sluis kunnen en weer de Schelde op vervolgen.

He he, nu maar even gewoon varen, zonder gedoe hopelijk. We moeten door een aantal sluizen, gaat vlot, we zijn goed op elkaar ingespeeld. Als je soms ziet hoe andere jachtjes acrobatische toeren uithalen in sluizen! We passeren de grens België Frankrijk en mikken op jachthaven Valenciennes. Hier liggen we nu. Wifi in de haven, dus logboek bijwerken en idem facebook. Tevreden en blij dat de storing verholpen is. Niets prettiger als je jezelf kunt redden. We zitten alleen met een jarrykan van een kleine 20 liter hydroliek olie, maar misschien via marktplaats te slijten??

Nogmaals welverdiend!

1. Anna wijtmans:
    28 juli 2017
    Wat is het toch heerlijk om een handige man in je buurt te hebben en als je dan zelf ook van aanpakken weet.....ideale combinatie. Goed gedaan, kinderen. Goed gedaan. Dat moet een voldaan gevoel geven en een opluchting natuurlijk. Spaart je een monteur uit en denk erom. wij vinden zo;n mannetje duur, in Frankrijk weten ze er nog beter raad mee..
    Wat zullen julie lekker slapen.
  2. Anja:
    29 juli 2017
    Gelukkig maar. Het gaat niet altijd van een leien dak. Een zegen om goed op elkaar afgestemd te zijn. Leuke foto's en Debby zal het er zeker ook niet snel opgeven. Stoertjes!Goede vaart verder.