Herfst

6 september 2017 - Roermond, Nederland

Het is herfst geworden, flinke windstoten en donkere wolken trekken over. We zitten met de noodzaak boodschappen te doen, alles is praktisch op en water te tanken, ook dit is vrijwel op. Het lijkt ons het beste op roermond te mikken en daar in jachthaven water te tanken en hopelijk een winkel dichtbij voor eten. Als we dit nu in Maastricht doen, zijn we een halve dag druk. Met dit weer hier liggen, is ook niks, en voor de stad is het ook niet lekker. We varen het Julianakanaal door, de Maas is hier niet bevaarbaar. Met een paar forse sluizen zakken we telkens een meter of 12. Kijk daar,
"  hallo Jumbo" zien we zomaar langs de kant van het kanaal. Met een aanlegplek voor grote schepen erbij. Dus daar maar de boodschappen alvast doen. Voelt vertrouwd, de bekende producten, winkelt makkelijker. Wel er aan denken dat de flessen statiegeld hebben, dat is in het buitenland niet, daar wordt alles gedumpt. De tocht gaat voorspoedig, de omgeving nou niet bepaald mooi, een recht kanaal met weinig bebouwing of natuur langs de oever. Een aantal campings zien er troosteloos uit, de tenten dicht en verlaten. Bij Roermond slaan we af naar het recreatie gebied, voorheen zandafgraving. Hier ziin meerdere jachthavens, daar moet water te vinden zijn. En na enig zoeken vinden we een steiger waar een waterpunt met slang op staat. De jachthaven ligt vol met bootjes, maar geen mens te bekennen, uitgestorven. We nemen water in, kost niets en varen naar een aanlegsteiger in de plas. Mooi rustig met dit herfstig weer, alleen de ganzen gakken aan een stuk door.

1. Anna wijtmans:
    9 september 2017
    Na regen komt zonneschijn (ooit!)