Gelderse IJssel

9 september 2017 - Zutphen, Nederland

Na de overnachting in Nijmegen vertrokken voor de tocht richting huis. Eerst een flink stuk de Waal op, tegen de stroom. Leuk varen met al die grote boten, de drukst bevaren rivier in Nederland,  veel te zien aan de oevers en op het water. Echt Hollands rivierlandschap, voelt vertrouwd en thuis. De wolkenluchten zijn prachtig, donker met wisselende opklaringen. Het Pannerdenskanaal op, gaat vlot, stroom mee en dan de splitsing NederRijn- Gelderse IJssel. Dat gaat hard met de stroom mee, bijna 15 km/ uur. Onder het viaduct van Westervoort door, waar we, als we er overheen rijden, zovaak naar de IJssel kijken. De IJssel is een prachtige rivier en omdat het weer zo opgeklaard is, varen lekker door, langs Rheden en Dieren en de lelijke kade van Doesburg, jammer maar totaal mislukt met de bebouwing. In de verte ontwikkelt zich al weer een regenfront, prachtig gezicht met donkere wolken en flarden regen die naar beneden komen. De oude haven van Zutphen wordt de bestemming, leuk hier te liggen.

1. Anja:
    9 september 2017
    Lig daar lekker, het thuisfront is niet ver weg.