Naar Reims, de bult op

21 augustus 2017 - Sillery, Frankrijk

Het is vandaag toch weer grijs en bewolkt, we hadden gedacht dat het mooie weer zou komen, maar nee. Af en toe wat spatten We worden gewekt door eenden die algen van de boot pakken. klop, klop, klopper de klop..Debby gaat even contact maken, een moeder met 5 kinderen!! Tegen alle adviezen in voert ze toch wat aan de beestjes, moederschap verbind. . We varen een stukje terug de Marne af omdat we gister afgeslagen waren om naar Epernay te gaan. Nu het laterale kanaal van de Marne op, de sluizen kunnen we bedienen door een handel die over de vaarweg hangt, te draaien. 4 sluizen en dan naar bakboord het kanaal van de Aisne aux Marne. 8 sluizen omhoog, elk ruim 2,70 meter omhoog, smalle jongens van 5,80 meter breed. Onze boot is 4.10 meter. Op het plateau van Mount Billy is een tunnel van 2,3 km. Reims halen we niet, te ver, dus kiezen er voor naar Sillery door te varen alwaar een jachthaven is. Hiervoor nog 3 sluizen, maar nu zakken we weer. Er is geen plek, we gaan wat verderop liggen en zowaar is er wifi! Dus kunnen we alles bijwerken. Wij zitten gezellig aan tafel na 8 uren varen door een prachtig gebied. Mooie bermen langs het kanaal...genieten, mooie vergezichten, leuke dorpje......Diverse sluizen genomen en een tunnel. Nu zijn we vlak bij Reims....komen we morgen als alles normaal verloopt binnenvaren...verheug ik mij erg op.

15 sluizen nemen....het is wel even werken aan dek op zo'n dag, trekken en sjorren, knopen van fenders die niet willen en niet altijd gemakkelijke plaatsing van de bolders in de sluis.......maar het is zo vreselijk leuk....die pittoreske sluisjes, de mooie huisjes erbij en de prachtige bloemen.....telkens weer een waar genoegen aldus de matroos aan boord ;)

Morgen naar Reims, de kathedraal bekijken en wat er nog meer is