Hoofdstad van de Champagne, Epernay

20 augustus 2017 - Épernay, Frankrijk

Na een nachtje slapen gaan we zondag richting Epernay, de hoofdstad van de Champagne. De wijngaarden sieren de heuvels, het weer is fraai en we varen rustig door de Marne op, die hier nauwelijks meer stroomt. Grappig, de laatste 3 sluisjes hebben schuine wanden, maar er is een flonder in de sluis geplaatst, kan je daar aan vastleggen. Anders zou een schuine wand een fiks probleem geven in de sluis, hoe ze dat vroeger deden, is mij een raadsel, zeker als je van boven komt en dus zakt in de sluis, kan dat problemen geven als je te dicht bij de kant komt.

In Epernay  leggen we aan bij de jachtclub achter een passagiersschip. (Dat blijkt niet zo fijn, zijn generator gaat de hele nacht door en de uitlaat ruikt niet bepaald fris.) Na een kleine rustperiode, wandelen we de stad in, benieuwd wat er te beleven valt. Champagne huizen?? Ook hier valt de rust op, enkel terrasje, winkels dicht, zie geen champagnewinkels. We bezoeken de kathedraal, mooi, sober.

We hebben best trek in een glaasje, dat wordt een karafje en dat worden er twee, dus ook maar een hapje eten. Zijn we meteen klaar. 'S avonds wordt het een spelletje schaak, internet werkt niet en de wifi bij de jachtclub evenmin. We moesten NB 28 euro betalen voor de ligplek...protesteren over de gebrekkige voorzieningen geeft een diepe frons..oh ja we zijn in Frankrijk

1. Anna wijtmans:
    22 augustus 2017
    Betaal je per boot of per persoon? Op sommige campings moet je per persoon betalen, ook al kom je met 1 tent of 1 caravan, het aantal personen telt. Ergens wel logisch, je betaalt voor gebruik van sanitair, stroom, afvalstort, water, en hoe meer pers. hoe meer kosten.
    Dat op zonda alles dicht is en er niets te beleven valt kan je hier op 't platteland ook overkomen, zeker als het niet echt toeristisch is. Trouwens, Assen is geen platteland ( gemeentebestuur acht zich tot de grote steden te behoren, maar A. is niet meer dan een groot dorp) en hier is op zondag ook geen barst te doen. Je kunt alleen een kop koffie drinken als je een hotel weet te vinden, dus in een R.K. land kun je zeker niet veel meer verwachten.