Reims

22 augustus 2017 - Reims, Frankrijk

We ontwaken rustig, geen wekker gezet, want vandaag staat er maar een uur of twee varen op het programma om in Reims te komen. Vanochtend om 7 uur ging het eerste bootje langs ons op weg naar de sluis, vroege vogels dus. Om half tien steken we van wal, maar 4 sluisjes naar beneden. Prettig is dat alle sluizen in een bepaald kanaal vrijwel dezelfde bouw hebben wat aanlegpunten/ bolders betreft, zo ontwikkel je een routine voor die sluizen wat aanleggen betreft. De sluizen zijn zo krap, dat we zowel links als rechts de sluiswand/rand kunnen pakken. Het kanaal d L'Aisne a la Marne is nog steeds rustig, schijnt ook druk met beroepsvaart te kunnen zijn in de tijd dat het graan geoogst wordt. Lijkt al geweest, want de velden zijn kaal. Het is mooi weer, eindelijk, mooie omgeving met veel afleiding.
In Reims zelf zijn ook nog 2 sluizen en dan komen we bij de aanlegplek. Vrij druk verkeer langs de kade,,maar we liggen vlak bij het centrum. Even aankomen, kopje koffie en lunch en dan de stad in. Eerst naar de Notre Dame kathedraal. De toren rijzen al hoog boven de huizen uit. Als kind ben ik hier ook geweest met mijn ouders, ik weet dat ik toen in een waterbassin gevallen ben, omdat ik niet in de gaten had dat er water in zat, het was zo helder en spiegel glad. Nou het plein is gerenoveerd, met terrasjes aan de rand, geen waterbassins meer. De kathedraal is van buiten prachtig, rijkelijk gedecoreerd met beelden, een groot deel van de voorzijde , met name rond het rozet raam boven de entree is gerenoveerd en ziet er schitterend uit. Binnen is het ook wonderschoon, enorm hoog en eenvoudig doch sfeervol. De glas in lood ramen zijn betoverend, zeker die van Mark Chagal. Mooi en fijn om er te zijn, voor mij een van de hoogtepunten van de vakantie.
Reims zelf is ook een leuke stad, niet zo onrustig als Parijs, mooie mensen, leuke winkels. We wandelen een route welke we van de information touristique gekregen hebben, eten en drinken op een terras onder de (wier)rook van de kathedraal en gaan tevreden naar de boot. Morgen zeker terug, nogmaals de kathedraal in, de abdij en het Tau museum. S avonds om 19 uur is er een mis in de kathedraal, gaan we ook meemaken.