Op naar de Oise

3 augustus 2017 - Compiègne, Frankrijk

Gisteravond is het laat geworden, warme zomeravond in de vrije natuur, stilte alom. Op het achterdek en voor het eerst in de vakantie een fles wijn open gemaakt. Dus vanochtend iets brakker, het weer was net zo, regen en grauw. Na het ontbijt hebben we besloten maar weer een uurtje naar bed te gaan, geen zin in deze nattigheid. En zowaar klaart het na een uurtje op, buiten en binnen, alleen is er een flinke wind opgekomen( buiten) . Met de nodige moeite steken we letterlijk van lager wal. Het eerste wat we tegenkomen is een tunnel van 1 km. Gaat goed, maar de sluizen zijn met deze wind een stuk lastiger, invaren met bdz 75 cm speelruimte is lastig als de wind je van opzij drukt. De stootfenders hebben hun functie bewezen en de nodige krachten opgevangen. Gelukkig geen schade aan de boot. We doen nog 4 sluizen op het Canal du Nord en komen dan op het laterale kanaal van de Oise welke naar de Oise leidt. Het landschap verandert gelukkig, mooiere vergezichten over heuvels met goud gele graan velden.

Naar de tunnelOise

De Oise is een echter rivier, stroomt licht en is breed. Mooi rivierlandschap. We varen lang door,,op zoek naar een plek om te liggen, maar vinden vooralsnog niets. Uiteindelijk komen we in Compiègne aan de kade, een grotere stad, bekend vanwege de vrede die daar is getekend na WO1.  Internet op de boot( via de mobiel) doet het niet, dus de stad in voor openbaar wifi. We gaan voor een wandeling even van boord,  Jeanne d'Arc, die hier in Compiègne werd gevangen genomen, blijkt vlak bij de boot gevangen gezeten te hebben. Debby is hier erg in geïnteresseerd, zal morgen zeker aan bod komen. Ook ontdekken we dat Patrick Villas de stad verfraaide met een kattenexpositie, d.w.z. sculpturen van katten zijn op vele locatie te zien...Debby heeft haar plekje gevonden.

Mooie tentoonstelling in de stad, Gek op katten...dus op zoek...moed en krachtgrote kop...prachtigBlack Panter......Power..Op de plek van Jeanne d'Arc haar laatste uren hier doorbracht.

1. Anja:
    3 augustus 2017
    Mooi verhaal. Goede reis verder.
  2. Anna wijtmans:
    3 augustus 2017
    Ik had in gedachte dat de Oise een vrij smal riviertje was, maar dat valt zat mee. Nou maar eens een stuk varen zonder al di handicaps. Wel te rusten.
    p.s. Hier gaat het weer opknappen en het weekend wordt heel aardig. Hoop hetzelfde voor jullie.