Dag in Compiègne

4 augustus 2017 - Compiègne, Frankrijk

Compiègne heeft best wat geschiedenis, dus we trekken een dag uit om te ontdekken en bekijken. We liggen vlak bij het oude centrum aan de kade. Er loopt een wandelpad langs de kade, dus wordt er veel langs de bootjes gelopen. Het nodigt altijd uit om langs het water te lopen, zeker als er wat bedrijvigheid is en bootjes van allerlei pluimage. We zien Zwitsers, Zweden, Engelsen, Belgen, Fransen en natuurlijk Nederlanders. Langs Le Buro de Tourisme voor wat info en een plattegrond. Er zijn een aantal oude kerken en een prachtig Hotel de Ville.

We lopen langs de toren waarin Jeanne d'Arc zat opgesloten voordat zij werd overgeleverd aan de Engelsen (zij kochten haar van de Bourgondiërs) die haar wegens ketterij willen veroordelen. Onder dreiging van marteling geeft zij zaken toe Jeanne werd gevangen genomen en opgesloten onder mild regime, ze probeerde te ontsnappen, Ze werd opnieuw onder mild regime opgesloten en tijdens een ontsnappingspoging sprong zij uit een 21 meter hoge toren en werd zwaar gewond. Niemand wilde haar vrijkopen, hetgeen wel zeer gebruikelijk was. Het uiteindelijke verloop kennen we allemaal. Ze wordt door de inquisitie in Rouen uiteindelijk veroordeeld tot de brandstapel voor: Het weglopen van huis, het dragen van mannenkleren en het niet erkennen van de kerkelijke autoriteit NB!

We bezoeken Le Musee De La Figurine Historique . Prachtige scenes nagemaakt zoals de(her) begrafenis van Napoleon, hij overleed op 5 mei 1821 in ballingschap op Sint-Helena. De Engelsen hadden hem tot op het bot vernederd door hem te verbannen naar dit Eiland.  Vanaf het "poepdek" op de HMS Bellerophon had hij zijn geliefde Frankrijk voor het laatst gezien, toen hij in Rochefort naar America wilde vluchten blokkeerden de Engelsen hem en gaf hij zich over.In 1840 wordt hij eervol herbegraven in Frankrijk en krijgt alle eer die zo'n groot leider verdiende...Nu rust hij in Hotel des Invalides, ooit de plek waar gewonde en verminkte soldaten van hem een onderdak kregen.

Ook het paleis van Lodewijk xv en later Napoleon I en III is indrukwekkend om te zien. Prachtige Grisailles te over, mooie motieven. Grisaille is o.a. een doodschildering welke wel diepte en vorm laat zien, met de juiste tonen kan men zo een beeldhouwwerk simuleren op doek, veel goedkoper dus. Veelal zijn ze hoog geplaatst opdat ze niet "ontmaskerd" werden. Het paleis is van  giga formaat, aanvankelijk dor Karel de V gebouwd,  de rijkdom zeker gezien in die tijd,  ik kan me niet aan de gedachte onttrekken ten koste van hoeveel pijn en lijden van de gewone mens dit moet zijn gerealiseerd. Roofbuit tijdens oorlog spekte menig kas.  Maar dit betreft niet alleen de paleizen, ook voor de kerken geldt hetzelfde. Dit alles gezien en beschouwd hebbende, gaan we heerlijk lunchen op een terras. Voor Fransen vrij gebruikelijk, vaak op kosten van de baas.

S middags nog naar de kerk van St. Antoine waar Jeanne haar laatste gebeden deed, een paar boodschappen en retour boot. Best vermoeiend al die indrukken en dat gesjouw in de stad. Dan is het lekker even de benen hoog te leggen. Debby wil graag wat grijze uitgroei gekleurd hebben en ik kijk ook graag naar een frisse kleur, dus help graag. Het avondeten doen we eenvoudig, een maaltijdsoep, we hebben per slot goed geluncht. En de calorieën worden ook op vakantie bewaakt. Morgen mogelijk zonniger wat weer betreft alhoewel het niet koud is, maar de zon laat zich nog niet echt zien.

1. Anna wijtmans:
    5 augustus 2017
    Wat ik mis daar bij dat wachthuisje is : pink op de naad van je broek.