Eerste dag Oise

5 augustus 2017 - Creil, Frankrijk

Ook vandaag niet echt mooi weer, vannacht veel regen, kwart over zeven gaat de wekker, maar toch maar even uurtje blijven liggen gezien het weer, dat knapt meestal in de loop van de ochtend wel op. We willen water halen , het is bijna op, en aan de overkant ligt een bunkerschip, dus tanken we meteen ook diesel. Kunnen we weer even voort. Dat neemt meestal wel een uurtje met alles erop en eraan, ja kan niet water en diesel tegelijk tanken, te veel risico dat het een in de andere tank komt daar de vulopeningen naast elkaar liggen. Zijn we bijna klaar, komt er een pousseur die wil bunkeren, moeten wij verleggen om ruimte te maken. Nou ja, in de scheepvaart gaat beroeps voor plezier. De Oise is een mooie rivier, meandert rustig, breed met mooi begroeide oevers. We doen diverse sluizen welke groter zijn dan canal du Nord, hetgeen wel zo plezierig is met invaren. Ook het verval is stuk minder, 1.40 meter tegen 5.80 meter. Makkie dus. We leggen half vier aan in Creil, Debby heeft ondertussen tomatensoep gemaakt met scheutje rode wijn, ruikt alvast prima. Dat wordt genieten.