Auvers sur Oise .........Van Gogh

6 augustus 2017 - Méry-sur-Oise, Frankrijk

Prachtige heldere ochtend, voor het eerst echt mooi weer. Doel vandaag is Auvers sur Oise, het dorpje waar Vincent van Gogh zijn laatste 2 maanden heeft doorgebracht. Op advies van broer Theo ging hij daarheen vanuit Parijs om rust te vinden en onder de hoede te zijn van dokter Gachet. We varen over de prachtige Oise, mooie vergezichten met glooiend landschap afgewisseld met dicht begroeide oevers. De sluizen gaan vlot en eenvoudig, er is geheel geen beroepsvaart, dat maakt het extra prettig.
In Auvers leggen we aan aan het ponton, privé plek voor ons. We wandelen door het dorpje, meer toeristen dan we verwacht had, met name veel Japanners. We kunnen Auberge Ravoux bekijken en zijn kamer zien welke hij aldaar huurde. De diverse plekken in het dorp welke hij op een schilderij vast heeft gelegd, staan aangegeven. Ook de begraafplaats met zijn graf en die van broer Theo worden druk bezocht. Even verder ligt zelfs "onze" Corneille. We wandelen terug door de velden, wat Vincent ook veel aldaar heeft gedaan. Inderdaad prachtig licht hier over de graan velden.
Bij terugkomst bij de boot heeft een jong stel zich op 'onze' flonder geinstalleerd. Ze maken een rustige indruk en we hebben er ook geen last van, maar in eerste instantie voelt het toch vreemd, zo dicht in je personal space. Als ik later de wierpotten op de flonder uitspoel, komen we zo aan de praat en vraagt hij een en ander over de boot en vertelt dat hij er zelf ook een bootje wil kopen, hoopt over een paar weken zijn vaarbewijs te halen, in Frankrijk voor iedereen verplicht, zou in Nederland ook zo moeten zijn. Ook vertelt hij dat hij dagelijks hier op de flonder komt, om buiten te genieten van lucht, licht en water, eigenlijk dus meer "zijn" dan "onze "vlonder". Grappig hoe snel de mens iets mijn noemt als het hem welgevallig is.
Morgen draaien we bij Confluans St  Honorine de Seine op!  Ik kijk er naar uit. En komt Parijs in zicht. Vanavond even kijken hoever we komen en waar we morgenavond kunnen overnachten. Tevens de jachthaven in Parijs reserveren.

1. Anna wijtmans:
    6 augustus 2017
    De graven van Vincent en Theo hebben wij ook bezocht, maar verder kanik me niets herinneren van Auvers.