Marne

12 augustus 2017 - Lagny-sur-Marne, Frankrijk

12/8 O Jeee

We betalen de haven en maken ons klaar voor vertrek, moeten nog een half uur  wachten omdat er eerst een rondvaartboot omhoog komt door de sluis.
Goed om de tijd te gebruiken de boot schoon te maken, wordt toch wel erg vies in de stad. Dan trossen los en sluisje door en naar bakboord de Seine op. Opvallend hoe rustig het is, eigenlijk alleen rond ile de la Cité is het druk. Na een km of 5 gaan we de Marne op. Prachtig mooie rivier met mooie huizen, de goudkust van Parijs. Met een tunnel is er een grote meanderbocht van onbevaarbaar stuk afgesneden. Zulke stukken worden dan veelal gebruikt voor ander water recreatie. We varen rustig door, paar best wel grote sluizen welke voor ons alleen draaien, de beroepsvaart is er nog niet, vakantie nog steeds? Als we de laatste sluis van het canal van Chelles,  dat een stuk onbevaarbaar stuk Marne lateraal volgt, gebeurt er iets onverwachts.
De boot is plots onbestuurbaar, het stuurwiel heeft geen weerstand meer, draaien doet niets. Duidelijk een probleem, stuurloos op de rivier. Nu stromen die niet sterk, dat scheelt, maar toch. Ook is er geen andere scheepvaart. We zien een plek waar we de boot zouden kunnen vast leggen, dat is de eerste vereiste. Onze boot heeft twee motoren, een boegschroef en sinds vorig jaar ook een hekschroef, dus dat lukt wel.
Tja, nu zoeken wat de oorzaak is. Na enig onderzoek blijkt nota bene de stalen as van de hydrolische stuurcylinder gebroken, 2 cm staal! Hierdoor kunnen de roerbladen niet meer bediend worden. Groot probleem dus. Hoe kan dat nou weer. Eerst bekomen van de schrik en helder nadenken. Waar we hier liggen kunnen we niets, in de middle of no where. We bellen met de VriJon werf van onze boot en sturen foto's van het probleem. Zal kijken of hij dit onderdeel kan krijgen en zn opsturen..
We besluiten door te varen naar Lagny sur Marne met een ligplaats plezierboten. Daar kunnen we meer lijkt mij. Het varen zonder roer gaat best, gelukkig staan bladen redelijk recht. Het aanleggen aan ge steiger is wat lastiger, maar we maken vast, er is nog 1 plek. Ondertussen het nodige gebeld en geappt met de werf, maar eenvoudig is het niet. Zou een van onze zoons het kunnen ophalen bij de werf en brengen?? En dan zelf monteren of een monteur hier zoeken? Monteur uit Nederland laten komen? Zelf ophalen in Nederland met huurauto of met de trein? Op laten sturen? De werf blijkt gelukkig desbetreffende cylinder te hebben, onze zoons zien geen mogelijkheden, werk, oppas hond etc. De monteur welke de werf voorstelde blijkt zelf nog weg met zijn boot.
Morgen maar verder kijken,,we liggen gelukkig goed, aan steiger met stroom en water, stadje met winkels. Maar het beste van maken. Wordt vervolgd.