Canal St Martin

11 augustus 2017 - Paris-11E-Arrondissement, Frankrijk

Vandaag staan de kanalen van Parijs op het programma, dus weer varen. Bijzonder omdat mij onbekend was dat je door Parijs kon varen en ook nog een stuk daarvan ondergronds. Daar heb ik mij dus al maanden op verheugd. Met de boot onder het Place de la Bastille door!  Oorspronkelijk wilde ik door het Canal St. Martin en St Denis en dan terug over de Seine, een rondje. Maar het Canal St Denis blijkt niet mooi, alleen maar door industrie gebied en zou een hele lange dag duren, want als je weer op de Seine uitkwam, moet je nog 30 km varen om het rondje af te maken. Dus werd het een heen en de volgende dag terug naar Bassin La Villette. Geregeld met havenkantoor, bellen nog even om een plek te reserveren aldaar en goed gemutst op stap, mooi zonnig weer. Napoleon liet het kanaal aanleggen St Martin aanleggen

We beginnen met de tunnel, 1,5 km lang, prettig breed kanaal met een mooi rond glooiend plafond met mooie lichtkoepels. We moeten 8 sluizen omhoog welke 2 aan 2 gepaard zijn met een verval van 2 a 3 meter. De sluizen worden vlot bediend, en geven veel bekijks van toeristen en ook lokals. Er worden de nodige foto's van ons/ onze boot genomen. Zelf maken we ook natuurlijk veel foto's. Mooi stukje oud Parijs waar we doorheen gaan, na elk sluispaar volgt een verbreed bekken, vaak mooie bruggen erover, ook veel hoge ijzen loopbruggen waarop de mensen naar beneden kijken naar de passerende boot. Helaas blijkt de gereserveerde plek veel te smal voor onze boot, ze zijn hier anders dan in Nederland , niet zulke grote boten gewend. Teleurstelling++. Had me verheugd op een ander stukje Parijs. Er zit niets anders op dan retour te gaan, de 4 x 2 sluizen nu naar beneden. Ook leuk, maar toch. Doen we hier in port de L' Arsenal maar de boodschappen en vanavond een spelletje schaak. We hebben namelijk een spel doos gekocht met ganzenbord/dammen/schaken en mens erger je niet. Morgen laten we Parijs achter ons en vertrekken we naar de Marne..

1. Anja:
    11 augustus 2017
    Mooi verslag met mee- en tegenvallers. Geweldig om onder de place de La Bastille te varen. Mooi avontuur!
  2. Anna wijtmans:
    12 augustus 2017
    Een hin en weerommeke..en toen? Wel een ligplaats?