Over de Lek

17 juli 2017 - Schoonhoven, Nederland

Het is mooi weer geworden, gouden zonnestralen, dus ontbijt op het achterdek.  We vertrekken van de Vecht bij Weesp en dan door Weesp, altijd erg mooi. Veel vertier voor het oog, spontane mensen op de wal, er wordt veel geroepen :" wat een mooie boot" en dikke duimen gaan omhoog.

Dan naar het Amsterdam Rijn kanaal. Saai, de nodige beroepsvaart, door de stalen platen aan de zijkant, blijft de golfslag lang doorrollen, onrustig. Afslag Merwede kanaal, Zuidersluis door Nieuwegein. Ziet er zo van het water erg knus uit. Na de Koninginnensluis komen we op de Lek. Onze route zou verder via het Merwedekanaal gaan, maar we kiezen om over de rivier de Lek verder te varen, omdat dat zo prachtig is, breed, met strandjes en lekker rustig. Het Merwede kanaal is druk met beroepsvaart. Schoonhoven, de zilverstad, wordt de bestemming, de geboorteplaats van mijn vader en mijn grootvader ligt daar begraven. Klein smal haventje waar we twee jaar geleden ook gelegen hebben. Wel  getijden invloed, dus lange lijnen zegt de buurman, kan wel een meter bedragen. Doen we, blijkbaar iets te lang, want bij de eerste de beste tanker die voorbij vaart, is de zuiging zo groot dat de boot behoorlijk heen en weer geslingerd wordt en de boeg tegen de kant slaat. Au, kleine lak beschadiging. Dus toch maar wat kortere lijnen.

Diner wordt op het achterdek geserveerd, evenals de koffie.

1. Anna wijtmans:
    17 juli 2017
    Heerlijk om vanaf mijn bureaustoel mee te reizen.
  2. Anja:
    18 juli 2017
    Het avontuur ervan is zo leuk. Jammer van de kleine beschadiging, nooit leuk. Wel heerlijk mooi weer. Super. Goede vaart verder.