Tweede helft IJsselmeer

16 juli 2017 - Weesp, Nederland

Tjong, gingen we gisteravond naar bed, beetje onzeker nog over het anker, zeker nu de wind aantrekt, blijken we nu toch dichter naar de kant te liggen. Krabt het anker, hele avond niets aan de hand en wil je naar bed, heb je dat probleem. Dus trui aan en de motor starten, anker lichten en andere plek zoeken, luwer. Poging gedaan, maar geeft niet voldoende vertrouwen, dus uiteindelijk in het donker toch maar de haven invaren en vast aan de meldsteiger. Nu met een gerust hart gaan slapen.

Wekker op kwart voor acht, maar half acht al uit de kooi. We willen op tijd  vertrekken. Geen havenmeester gezien, zullen we maar wegvaren? Nou laten we toch maar even kijken of er al iemand is, voelt beter dan zo stiekem weg te gaan, als er niemand is, dan is het oké. Nou ja, de havenmeester zit net op zijn kantoor en start de computer op. " O ja, zeker van dat schip aan de meldsteiger?". Ja zeg ik, we zijn vannacht gekomen", in de hoop dat hij zegt:" oh, laat dan maar zitten." Helaas, we  betalen het volle pond, ik houd naar mijn idee de eer maar aan mezelf en ga er niet over onderhandelen. Voelt toch beter dan dat we weggevaren zouden zijn, zeker achteraf wetend dat de havenmeester ons al gespot had.

Door de Houtribsluizen achter een grote jongen, deze geeft nogal wat stroming in de sluis, zodat we ipv stuurboord zijde zoals bedoeld, naar de  bakboord kant van de sluis drijven. Maar geen probleem, is ook goed, tegen die stroming en kolkingen doe je niets, beter gewoon wat corrigeren en aanpassen. Het is grijs betrokken weer, pittige wind tegen, maar niet koud op het IJsselmeer, wat ons opvalt is dat het zo rustig is wat recreatievaart betreft, we hadden het drukker verwacht, zeker nu het vakantieseizoen is. De tocht verloopt voorspoedig, stuurautomaat aan, wel zo makkelijk, hoef je alleen af en toe de koers  te corrigeren. Ondertussen nog wat schoonmaken, stofzuigen, kopje koffie, kommetje soep, boterhammetje en zo tuffen we langs Almere en Pampus naar Muiden. Langs het Muiderslot, altijd mooi, naar de ' grote zeesluis' in Muiden. Nou zou het geen zeesluis willen noemen, zo klein, maar wel mooi oud. Leuk terras ernaast , bommetje vol. Die terraszitters hebben een leuk en afwisselend zicht op het sluisgebeuren. Na de sluis de Vecht op en na de Vechtbrug, waar ik dacht net wel onderdoor te kunnen met de mast omhoog, doch welke net te laag was, klein stukje door naar ligplek. Hier een vrije" middag, genoeg gevaren voor vandaag, alternatief is Weesp, maar we weten niet of daar ligplek is in de stad, dus kiezen deze zekerheid.