De Grens over

20 juli 2017 - Antwerpen, België

Tjonge wat een noodweer vanochtend bij het opstaan, enorme stortbui over ons heen, gelukkig lagen we nog in de haven en hebben we rustig ontbeten. Kort maar hevig en daarna bleef het droog. Op naar Antwerpen, eerst door de grote Kreekrak sluizen, veel beroepsvaart. Gaat vlot en goed. We stomen door over de Schelde Rijn verbinding, houden goed stuurboord voor de beroepsvaart. Prachtige donkere wolkenluchten. We passeren de grens, dus Belgische vlag in de mast. Het is gebruikelijk de vlag van het gastland in de mast aan stuurboord te hijsen. Ook melden wij ons via de marifoon aan met ons FD nummer, verplicht. Normaal scheepvaartverkeer moet havengelden betalen, wij niet omdat we in de jachthaven overnachten. We naderen de haven van Antwerpen, veel industrie, raffinaderijen, opslag petro-chemie. De boten worden groter, langs de Berendrechtsluis welke verbind met de Oosterschelde voor de zeeschepen. De haven van Antwerpen is altijd interessant om te zien, veel bedrijvigheid, je kijkt je ogen uit, maar moet ook goed opletten op het scheepvaart verkeer. Even wachten voor de Siberiabrug en dan door naar Willemdok, de jachthaven voor twee nachten, komen 13.45 aan, dus vanmiddag nog gelegenheid de stad in te gaan.

1. Anna wijtmans:
    20 juli 2017
    Als ik Antwerpen hoor denk ik onmiddellijk aan die keer dat ik 52 kaarten had besteld voor mijn operabus. De voorstelling was op zaterdag-avond en de woensdag daarvoor had ik nog steeds geen kaarten maar ze waren wel al betaald. Dus opbellen naar de opera. Geen gehoor. Uren geprobeerd, werd niet opgenomen. Dan de directie maar. Ja, raak. Voorstelling van zaterdag? Die was er helemaal niet, WANT er werd gestaakt. Ze hadden ons rustig met z'n allen naar Antwerpen laten komen, voor niets. Toen ik m'n geld terug wou hebben voor die niet ontvangen kaarten moest ik bewijzen dat ik ze NIET had ontvangen !! gelukkig hadden we een advocaat onder onze leden en die heeft zich ermee bemoeid, maar ook toen hebben we maar een klein gedeelte terug gekregen.
    Kan de stad niets aan doen en die heeft heel wat te bieden. Geniet er van.