Dagje Antwerpen

21 juli 2017 - Antwerpen, België

Een zonnige dag breekt aan. Op tijd op want we willen de stad in. We liggen leuk in jachthaven Willemdok, met achterdek naar de steiger en kade muur. Veel mensen op de kade, duidelijk een geliefd uitgaans gebied. Jongelui nogal rumoerig gisteravond. Om kwart voor tien de stad in, wat ons opvalt is dat alle winkels dicht zijn en het nog erg rustig is op straat. We gaan naar het Rubenshuis. Het huis en atelier van Peter Paul Rubens is nu een museum, Viert juist heden haar 71 ste verjaardag. Prachtig mooi oud pand, groot, veel kamers met elk een haard en zwart en rode tegels op de vloer. Veel donker hout, lage deuren.. De nodige schilderijen van Rubens en van Dijck. Niet mijn smaak, maar wel knap. Hierna richting Onze Lieve Vrouwekathedraal, onderweg, we willen even AH in om iets te drinken te kopen, doch deze is ook gesloten, worden we door twee Belgische heren er op gewezen dat het vandaag een nationale feestdag is. 21 juli 1831 legde de eerste koning van België de grondwettelijke eed af. Ze vertellen ons, op weg naar de kathedraal, dat er om 12 uur een Te Deum dienst is. Nou dat komt dan mooi uit, maken we dat ook eens mee. Veel hoogwaardigheidbekleders, en de bisschop leidt de dienst. In feite kort maar krachtig, na een half uur is het voorbij en gaat de hele stoet weer naar buiten en kunnen wij de kathedraal rustig bekijken tot er nog een orgelconcert plaats vindt. Kijken maakt hongerig, dus terrasje met koffie met flinke appelpunt. Het is nu aardig druk in de stad, veel bezette terrasjes in de zon. Hierna volgende cultuur snuif: museum Plantin Moretus, een authentiek huis uit de 15 eeuw van de drukkersfamilie Plantin. Deze zijn groot geworden door het drukken van boeken, in alle vormen en maten en talen. Een arbeidsintensief werk toentertijd met het zetten( in spiegelbeeld) van de letters en handmatig drukken van de vellen. Ze hadden ook een filiaal oa in Leiden. Hierna visueel wel verzadigd, dus lekker langs de Schelde oever richting boot lopen, onderweg samen een zak Belgische frites genuttigd op een bankje in de zon. Het avondeten dus iets lichter gehouden wat Caloriën betreft, lekker haricots verts en salade met gekookt ei. Koffie als altijd toe. Morgen de Schelde op, we moeten  tij mee hebben, richting Gent.