De Zeeschelde

22 juli 2017 - Dendermonde, België

Vandaag verlaten we Antwerpen, richting Gent. Aangezien de Zee Schelde nog een open verbinding heeft met de zee, is het getij daar goed merkbaar. We willen graag met de vloedstroom mee varen. Kwart over 10 is het eb, dus daarna  dan is de beste tijd weg te varen. De brug draait pas om half twaalf en dan moet we nog een uur op de Royersluis wachten. Geduld is ook met varen belangrijk. Half twee draaien we de Schelde op en meteen gaat het flink hard, zeker 7 km sneller door de stroom mee. Het weer betrekt en en vallen regelmatig flinke buien, zeer weinig scheepvaart op de Schelde. Gent halen we niet door het oponthoud van brug en sluis, we kiezen een ligplek bij Costa Zela! Klinkt Spaans, maar is de naam van een camping bij Dendermonde. De stroom is nog fors, tegenstroom aanleggen en goed vast leggen, over een uur draait de stroom weer, dus ook daar rekening mee houden. We liggen alleen aan de steiger, heerlijk rustig, even langs het clubhuis een glaasje bier in de kantine, reuze gezellig.

1. Anna wijtmans:
    23 juli 2017
    Het slaat nergens op, maar ineens vroeg ik me af of de parlevinkers nog bestaan.