Defecte sluis....calme toi...

31 juli 2017 - Arleux, Frankrijk

We willen op tijd weg, gister een dag gedwongen moeten wachten, dus staan nu te popelen. 7.15 u de wekker, half negen los. Komen we echter bij de eerste sluis, blijkt deze niet te werken. Gisteren heeft een spits / vrachtschip, dat nu voor recreatievaart gebruikt wordt door Engelsen, overigens een Nederlands schip met de naam : Nieuwe Zorg", what's in the name, te ver door gevaren en toen het water in de sluis omhoog kwam, met zijn punt achter de sluisdeur blijven steken en zo de sluisdeur omhoog getild. Dus dat werkt niet meer, boot ligt nog in de sluis, en wij nu ervoor. Er komen diverse  medewerkers van de franse waterwegen ( VNF) de situatie opnemen, maar niemand die ons wat uitlegt of informatie verstrekt. Op vragen ratelen ze rap frans, houden geen rekening met buitenlanders die de taal niet goed beheersen, engels hebben ze helemaal nooit van gehoord. Zal naar het zich laat aanzien zeker 1 a 2 dagen duren, maar de fransen kennende wordt dat zeker een week.

de onfortuinlijke sluis    pijnlijke situatieDefecte sluis

Dit betekent voor ons een stuk terug en via het Canal du Nord verder afzakken naar beneden. Dit is een minder fraaie route, meer beroepsvaart, saaier, maar het is niet anders. Dus om 11 uur draaien we de boot en varen 2 uur terug met 4 sluisjes naar de splitsing waar we 2 dagen geleden afgeslagen waren voor het kanaal van St Quintin. Om 16 uur leggen we vast aan het beginpunt van het Canal du Nord. Morgen hopelijk een flink stuk opschieten, maar haast moet je niet hebben.

de rust op het platteland, rustig herkouwen...Keep it kool and calm....Rust is alles.....  Begin Canal du NordBegin Canal du Nord

1. Anna wijtmans:
    31 juli 2017
    Heb je een Fransman wel eens Engels horen spreken. Dat is heel komisch, ze spreken de Engelse woorden uit met de klemtoon van hun eigen taal. het is dan ook meestal niet te verstaan. hetzelfde doen ze met Duits