Canal du Nord, deel 1

1 augustus 2017 - Moulins, Frankrijk

Vroeg op om een flinke  slag te slaan. Het canal is inderdaad vrij saai, wel apart groen water, helder.

Een van de achttienPousseurl'ecluseVele bruggen in soorten en maten

Wat erg mooi is zijn de kleurpaletten op de sluiswanden...zij zijn altijd verschillend en de meest mooie kleuren, de" matroos" aan boord geniet hier altijd erg van en oefent  hiermee haar schildersoog.

prachtige sluiswand, hoe zou je dat verven? welke kleuren?kleurige sluiswandOker in de sluiswand...en wat niet meer???

De walkanten zijn betonranden, dus niet zulke mooie begroeiing.Er zijn 7 sluizen te gaan voor de lange tunnel op het kanaalpand= hoogte niveau vd berg. De sluizen zijn smal, lang en hoog, het verval, wij gaan eerst omhoog, is 5.80 mtr. Het schutten, afgezien van het wachten voor de sluis, gaat vlot.

Sluis canal du nord

Bij de tunnel van Ryaulcourt ( 90 meter boven zeeniveau)  aangekomen wachten we ook bij rood licht tot een tegenligger eruit gekomen is.

Tunnel Royincourt

Dan invaren, ook smal, en recht. Goed concentreren op een punt en af en toe een tikje met de boegschroef om te corrigeren. Debby kijkt mee en geeft aan als het tikje moet komen. Gaat prima. Midden in de tunnel is een verbreding om tegenliggers te kunnen passeren. We komen er ongeschonden uit en varen noh 45 min door om een ligplek te vinden. Een kade voor de volgende sluis, waar we eerst weer naar beneden gaan voor de volgende ronde.