Naar bekend terrein

30 augustus 2017 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Plan was bijtijds op te staan omdat er in de middag regen en onweer voorspeld was. Maar bij ontwaken regent het al. Wat doe je dan? Je draait je nog een keer lekker om. Maar je doet er niets tegen en na half uurtje uit de kooi. De regen stop altijd spontaan, zo ook nu. We doen het laatste traject van het kanaal van de Ardennen, we zitten op het hoogste niveau en gaan dus naar beneden. Dat is in de sluizen een stuk makkelijker, je glijdt als het ware naar beneden. Dat we op het boven kanaalpand varen, is te merken aan de lage waterstand. Water stroom immers naar omlaag, dus hoe hou je het hoge deel gevuld? Hiervoor is aanvoer uit de omgeving nodig, daar worden kanaaltjes en pijpsystemen voor aangelegd. Maar desondanks schiet het snel te kort, zeker als er veel scheepvaart is welke de sluizen gebruiken. We varen dus rustig door schitterend Ardennen landschap, de zon komt er ook bij, gezellig. Bij  Pont a Bar is het punt waar het kanaal eindigt in de Meuse. Een zeer herkenbaar punt met sluis en grote spar, we zijn er twee jaar geleden langs gevaren toen we doorgingen tot einde van de Maas en naar de Moezel. Leuk om er nu doorheen te gaan. Op de Maas ervaar je weer de breedte, na de smalle kanaaltjes van de laatste weken, is dat wel erg prettig. Zeker nu de sturing van de boot nog wat zwalkerig is, is het op die smalle kanalen best intensief, continu corrigeren. Onze eerste sluis op de Meuse, nr 40 ( de sluizen hebben een naam en nummer, startend bij nr 1 aan de oorsprong) reageert op onze afstandsbediening, maar eenmaal binnen sluiten de deuren niet volledig. Dat wordt weer bellen... wachten en wachten. De schipper,,een Belg, van een tegemoetkomend jachtje komt eens kijken wat er loos is. Hij vertelt dat het dit jaar hopeloos is in Frankrijk met de storingen in de sluizen en het waterniveau. Veel waterwegen zijn afgesloten vanwege de lage waterstand. Na 30 minuten en nog een keer gebeld te hebben, komt de ' éclusiër ' en kunnen we verder. We varen door naar Charleville Mézièrres, een mooie stad met goede faciliteiten waar we 2 jaar geleden ook gelegen hebben. Tegen half vijf komen we aan, best pittige vaardag met 9 sluizen. Morgen rust dag. Vanavond de stad in, hapje eten. Gezellig.

1. Anna wijtmans:
    31 augustus 2017
    Volgens mij heeft Peter lol om het gezicht dat Debby trekt bij het zien va de schotel.