Moezelwijn

15 september 2015 - Leiwen, Duitsland

Het is nog steeds regenachtig en best koud. Desondanks kunnen we genieten van de prachtige vergezichten, de groene wijngaarden welke mooie vlakken met rechte lijnen tekenen tegen de heuvels. De eerste sluis Trier zet het licht net op rood, dus snel opgeroepen en we kunnen nog mee als we ons ' be-eiligen'. Een Belgisch jacht ligt helemaal voorin, zoals we gister meegemaakt hebben niet de prettigste plek. Nou het gaat dus ook helemaal fout, het schip slaat los en dwars in de sluis, naar de andere kant, veel geschreeuw van de man aan boord naar zijn vrouw die zoals gebruikelijk voorop staat met een lijn op de boeg. Alsof zij er iets aan kan doen, er is geen houden aan. Bij Trier onder de oude brug door, nog met Romeins onderstel, de Moezel gaat steeds grotere bochten maken. Sluis Detzem mogen we nog net achter een grote tanker in de sluis liggen, de moter standby om het schroefwater te weerstaan als hij gaat uitvaren.  Het weer klaar weer op, zoals wel vaker in de loop van de middag. We gaan bij Leiwen aan een ' eenpersoonssteiger' liggen, geheel privé. Het dorp blijkt  vergeven van wijnproeverijen, dus dat belooft wat! Eerst even langs de super voor wat inkopen en dan naar de wijnproeverij. We krijgen diverse soorten te proeven, van droog naar halbtrocken, feinherb, Leiwener Qualiteitswein. Dit alles gebeurt in de garage bij een echtpaar, de man vertelt een en ander over de wijn en het bereiden, maar ik vraag me sterk af of hij het zelf nog wel doet, hij woont wel op de plek waar zijn grootvader wijn bottelde, we mogen ook de wijn kelder zien, grote houten vaten van 1000 liter, maar worden niet meer gebruikt, geeft te veel oxidatie, nu liever rvs vaten. We maken elk onze eigen keuze en kopen een doosje met 6 flessen van elk. Leuke ervaring. Nu snel een pizza in de oven, want die proeverij zet de eetlust wel aan.