Over de grens Luxemburg -Duitsland

14 september 2015 - Wasserbillig, Luxemburg

We gunnen ons een halfuurtje langer in bed, vandaag niet zoveel kilometers voor de boeg. Debby loopt nog even" naar het havengebouw voor de WiFi, ik maak de boot klaar voor vertrek, afwas, stofzuigen, instrumenten klaar, water bijvullen. Het weer is wat wisselvallig, lage grijze wolken en af en toe fikse stortbuien. Op zich geen bezwaar, alleen in de sluis lastig voor Debby, staat voorop in de regen. De eerste sluis laat ons wachten, na 20 minuten nog eens vragen wat de plannen zijn. Kort daarna staan de lichten op groen en varen we in. Blijkt er een groot binnenvaart schip bij te komen, we moeten dus naar voren. Niet prettig, daar is de zuiging van het water door de uitstroom , behoorlijk groot. Dat blijkt ook wel, de boot is nauwelijks te houden. Beetje met de motor ondersteunen. Niet prettig, maar we komen er goed vanaf.
Verder verloopt de tocht goed, wel veel buien. We leggen in Wasserbillig aan, een mooie aanlegplek. Komt er een man van het waterbeheer langs: dit is een plek voor de beroepsvaart, dus jullie kunnen niet van boord, zullen zonodig weg moeten. Das vervelend, maar we nemen de gok, en er gebeurt verder niets. Nog een praatje met een Luxemburger die naar de boot stond te kijken, reed langs en stopte omdat hij een Vri Jon boot zag liggen. Erg geïnteresseerd in de boot, ja zulke maken ze niet in Duitsland. Na het eten en de koffie even rondje door het stadje, valt wat tegen, behalve paar levendige kroegen en dat op maandag!