Op weg naar de Ardennen

25 augustus 2017 - Variscourt, Frankrijk

Vandaag laten we Reims achter ons en varen het kanaal de l' Aisne a la Marne af, naar beneden door 8 sluizen. In de verte kleurt de lucht donker, het weer gaat omslaan, er komt weer regen. Er komt ons zowaar een beroepsschip tegemoet, diep geladen. Het kanaal is smal, dus wij moeten dichter op de wal varen, heel langzaam. Zo'n diepligger zuigt het nodige water onder de boot weg en ja hoor, het kanaal is aan de rand ondieper dan gehoopt, we schonken een paar keer hard tegen de bodem. Niet leuk. Volgende keer gaan we stilliggen langs de waterkant is onze conclusie.
Bij Berry au Bac komt het kanaal in het laterale kanaal van de Aisne welke wij naar stuurboord opgaan, naar het kanaal van de Ardennen. Het regen en onweert ondertussen pittig. De twee beroepsschepen welke tegenmoet komen passeren nu zonder problemen, wij liggen dan even stil aan de kant. We doen  nog 1 sluis en kiezen dan een plek om te overnachten, best wel intensief die sluizen en het varen in slecht weer. Biënvenue à Variscourt staat er bij een plek en dat is uitnodigend.

Er ligt een bootje, uit Deventer, maar ik zie niemand. Even de beentjes horizontaal en daarna een rondje door het dorpje. Het is een gat met een paar huizen en kerk. Weinig te beleven.  Dus we zijn snel weer terug en spelen een leuk potje schaak op het achterdek terwijl het regen en bliksemt, best bijzonder. Het internet alhier is slecht, kunnen er niet op komen, vervelend, want zo missen we de contacten en reacties op Facebook, welke we erg waarderen.  Ondertussen komen er nog twee boten bij liggen, dus best wel druk