Het kanaal van de Ardennen komt morgen wel .....

26 augustus 2017 - Asfeld, Frankrijk

Tjonge wat was de nacht ongekend donker en stil, zo ken ik ze niet meer. Er was geen geluid te horen, zelf de natuur was stil. Ook geen licht,  donker van boven en beneden. Het was een prachtige nacht. De ochtend wat nevelig, maar zo dat je weet dat de zon door gaat breken en er een warme dag zal volgen. We hebben geen haast omdat sluis 59 in noord Frankrijk, in het Canal de la Meuse, tot 5 september gesloten is. We ruimen eerst  op, de boot ook van buiten weer schoon gemaakt met de ochtend dauw. Het bootje dat er al lag gaat eerst weg en wij wachten dus nog een poos, we vinden het niet prettig vlak achter een ander te varen, bederft je uitzicht en rust. Heb je ook nog kans dat je samen in de sluis komt en dat vinden we helemaal niet fijn. We bepalen liever ons eigen tempo. Dus om 10 uur varen  we weg het laatste stuk, ongeveer 13 kilometer,  van het laterale kanaal van de Aisne. Dwz dus een kanaal dat men gegraven heeft parellel aan de rivier de Aisne welke aldaar niet meer bevaarbaar is. Dit vaarwater gaat over in het kanaal van de Ardennen, en dat is 99 km lang en zal ons 193 meter hoog brengen! Die hoogte wordt bereikt met totaal 47 sluizen, waarvan een zgn sluizentrap van 27 stuks over een afstand van 9 kilometer! Dat wordt een intensief traject, maar wel mooi en leuk en uitdagend. In het dorpje Asfeld meren we aan, onze buurman van gisteravond uit Deventer ligt er ook. We gaan boodschappen doen, hiervoor hebben we twee trolley's , lekker makkelijk om veel en zwaar spul mee te nemen. De winkels zijn in het algemeen ook niet zo dichtbij de ligplek. Nu moeten we ruim een kilometer lopen, maar dat is op zich wel een prettige afwisseling. Op de boot beweeg je niet zoveel, laat staan lopen. Gelukkig is er weer internet bereik en nadat alles aan boord is en opgeruimd, besluiten we hier maar lekker te blijven liggen. Debby maakt een heerlijke soep, we schenken een glaasje wijn, chippie,  spelletje schaak en zo is het leven aan boord heel prettig. Morgen rustig verder.