Rustige maandag

14 augustus 2017 - Lagny-sur-Marne, Frankrijk

Gister, zondag, maar afwachten, kunnen praktisch niets doen, dus de gewone dingen doen als je niet vaart: iets langen blijven liggen, rustig ontbijten op het achterdek want het is nu mooi weer, ( ideaal om te varen ) potje schaak met kop koffie en het stadje in. Leuke stad, er is nu markt , druk bezocht en markhallen met allerlei kraampjes voor groente, fruit, vlees, vis. Typisch frans. We kopen groente en vis en wat fruit. Op de terugweg naar de boot natuurlijk de kerk bekijken. Je staat versteld hoe mooi zo' n kerk van binnen is, prachtige zuilen en nog mooiere glas in lood ramen. Het geheel niet te protserig. Altijd prettig die rust in de kerk. S middags zijn we langs de Marne gelopen omdat verderop een scheefswerf annes bedrijf zou zijn. We komen na half uurtje bij jachtclub, van bedrijf blijkt geen sprake. We spreken een paar m3nsen aan en leggen hun ons boorprobleem voor met de vraag of zij een monteur kennen. De een gaat direct bellen, maar zoals vaker blijkt de persoon afwezig. In een combinatie frans-engels spreken we af dat ze blijven proberen en zullen bellen als het lukt, anders willen zij wel helpen met de reparatie.....
Maandag maar kijken of we een auto kunnen huren om het onderdeel zelf op te halen.

Dus maqndag bij tijds op. Het plan is dus dat we met een huurauto naar Nederland rijden, Ruben is zo goed om naar de werf in Ossenzijl te rijden om de stuurcilinder op te halen en dan ons in Arnhem te ontmoeten.
Dus we maken ons klaar voor een vice versa Nederland. Het verhuurbedrijf ( Europcar) 3 km verderop. Ik ga erheen, lopend, Debby maakt de boot klaar om achter te laten en pakt een en ander in. Kom ik na een pittig stuk lopen en okk wat zoeken bij Europcar, blijkt dat de auto's alleeen voor Frankrijk verhuurd worden, dus niet om aar het buitenland te gaan. Er is geen mogelijkheid dit te veranderen, , dus weer terug lopen. Gelukkig is het lekker weer en probeer je er toch maar wat van te maken, zo kom je nog eens ergens. Dat dwarsboomt ons plan behoorlijk, wat nu? Dan maar opsturen, komt het hopelijk donderdag, maar nog geen monteur, zal wel weer zelf doen worden, moet ook kunnen. De werf in Ossenzijl suggereert nog de boot verzekering te bellen, zou goed kunnnen dat die een stuk dekking geeft voor de pech en zijn monteur is ook net terug van vakantie, dus die zou eventueel kunnen komen...
Inderdaad blijkt de verzekering bergingskosten als sleepdiensten en duikers te vergoeden. Ook de kosten voor de monteur uit neddrland zeggen ze te vergoeden, niet zijn uren voor reparatie en onderdelen. Maar hopen dat als het op betslen aankomt, ze het ook daadwerkelijk doen. Dus plan is nu dat de monteur woensdagde stuurcilonder in Ossenzijl ophaalt en hierheen rijdt. De zaak fixt, nachtje in hotel overnacht en donderdag weer retour gaat als alles in orde is. Goed plan geeft in ieder geval rust en duidelijkheid dat het goed komt.
Tjonge hoe had je dit alles moeten regelen in de tijd dat er nog geen mobiele telefoon en internet was. Nu heb je zo contact met de werf en de monteur, app je foto's en bestemming, reserveer je een hotelovernachting etc.
Dus woensdag komt er hulp, tot die tijd wat schaken, van het mooie weer genieten, de boot poetsen, morgen met de trein naar Parijs terug om Malmaison te bezoeken, dat was er vorige week niet van gekomen door het matige weer. Zo maak je van de nood een deugd, en dat is ook een deugd.

1. Anja:
    15 augustus 2017
    Een grote pech, maar met veel voorzieningen op het sociale netwerk en verzekeringen, mag je toch hopen dat vanaf nu alles naar wens zal gaan. Achteraf zullen jullie lachen en ..ja..
    het avontuur hoort erbij, niet altijd leuk, maar ....volle verzekering. Alles komt op haar pootjes terecht.".
  2. Anna wijtmans:
    15 augustus 2017
    Fijn dat jullie de moed erin houden en niet chagrijnig worden. Vol houden zo. Komt tijd, komt raad en wat dat betreft zit je niet op de wip. Succes.
    Vraag me wel af, waar die breuk in de stuurcilinder ( zo was het toch?) vandaan komt.