Maria Tenhemelopneming in Parijs

15 augustus 2017 - Lagny-sur-Marne, Frankrijk

15 augustus is in Frankrijk een nationale feestdag. Een dag dus om eens lekker naar Parijs te gaan, we hebben toch geen doel en verplichting,

Met de trein naar gare l'Est en de metro naar het centrum, doel Musée du  Louvre en Musée d' Orsay. Debby wil in het Louvre een paar specifieke schilderijen bekijken, ik ga liever naar Musée d'Orsay voor de impressionisten. Maar het Louvre blijkt dinsdags gesloten,(stoom uit haar oren!!!)  dus iedereen naar d'Orsay, een rij van jewelste. Ik heb een hekel aan in de rij staan, kwartier is oké, maar ga zeker geen uur voor jan doedel staan, anders dan op bv een luchthaven, dan heb je geen keus. Parijs is zonnig en druk, veel mensen en kinderen langs de Seine, veel rondvaartboten, leuk idee dat wij daar ook gevaren hebben. We lopen een stuk en bekijken het monument voor Lady Di, alwaar zij 20 jaar geleden verongelukt is. De Eifeltoren is ook dichtbij en druk bezocht, veel bewaking en controleposten. Uiteindelijk bestaat de dag uit een flink stuk lopen langs de Seine, veel indrukken en een spontaan bezoek aan een Russisch Orthodox centrum.

Moe maar niet geheel voldaan keren wij met metro en trein terug naar Lagny sur Marne, lopen nog even de supermarkt achter het station binnen en dan in de regen terug naar de boot. Maar een flink glas wijn genomen, toast met brie en nog een keer en nog een keer. Spelletje schaak op de tablet, maar die wint steeds...

Op tijd naar bed en morgen weer fris op voor zover dat natuurlijk na de wijn lukt

1. Anja:
    16 augustus 2017
    Het uitstapje eindigt toch heel gezellig. Al met al, jullie hebben wel een avontuur een een mooi verhaal.