Attigny

28 augustus 2017 - Attigny, Frankrijk

Vanmorgen dachten wij bijtijds weg te gaan. Liefst voor dat de andere jachtjes zouden vertrekken, maar blijkbaar dacht iedereen er zo over en uiteindelijk vertrokken wij als laatste. Maar vele laatsten zullen de eersten zijn..

Het is nog mooi weer, wordt weer warm. Het landschap veranderd, glooiend, leuke doorkijkjes naar landerijen en koeien. Als wij de laatste sluis voor Attigny naderen, zien wij onze buurman in de verte wachten voor hij in kan varen. Wij houden in, in de verwachting dat hij doorgaat. Maar er gebeurt niets en even later zien wij hem heftig wenkend op het bruggetje voor de sluis. We komen naderbij en hij zegt dat hij op ons wacht om mee in de sluis te gaan. Liever gaan we alleen, maar nu is het zo en varen we in, Debby stemt tegen, maar er is maar 1 kapitein nietwaar. Het schutten  is verder geen probleem, maar bij uitvaren gaat het mis. Hij vaart uit en op het moment dat hij eruit is, gaat de bel en sluiten de deuren terwijl ik op het punt sta er door te gaan. Dus in zijn achteruit, vol gas vooruit vraagt om problemen; links en rechts slecht 50 cm naast de boot, dus slingeren kan niet en dat gebeurt zeker als je snel optrekt. We bedienen het sluismechanisme opnieuw en de sluis loopt leeg en we zakken weer. Dan openen de deuren achter ons, voor de uitvaart de andere kant op. Helaas reageertde bediening niet meer om de deuren te sluiten. We zouden mogelijk achteruit de sluis moeten uitvaren, maar dat is geen fijne optie. Dus liggen we laag in de sluis. Er is bij elke zelfbedieningssluis een intercom met de centrale. Ik meld het probleem en na een kleine 20 minuten komt er dan een mobiele sluiswachter in autootje aanrijden die de bediening dan overneemt. Goed geregeld hier.

Nog een kwartiertje varen tot Attigny waar we een lekker plekje in de schaduw krijgen. Onze buren van de vorige plek liggen er natuurlijk ook. Dus een rustig middagje dachten wij... komen er weer opgeschoten pubers op het bankje zitten, zeer luidruchtig, praten aan een stuk door, spugen flinke kwalsters in het rond. Niet prettig tot zeer irritant. Na een paar uur komen er ook nog brommers.. ik ga naar ze toe en geef met gebaar aan dat het erg veel lawaai is en zowaar gaat het groepje weg.....

We eten smakelijk in rust heerlijke maaltijd salade. Morgen de sluizentrap, 27 stuks na de sluis van Attigny. We gaan om 7 uur op. De buurman met een klein bootje, heeft gevraagd of hij met ons mee kan door de sluizen, moet kunnen, we hebben wel aangegeven dat mocht het hierdoor moeizamer gaan, wij dan liever alleen verder gaan.