Dagje Skagen

10 augustus 2022 - Skagen, Denemarken

Vandaag woensdag 10 aug staat Skagen op het programma, in feite min of meer doel van onze reis. We ontbijten beneden , boodje met kaas, koffie . Samen met echtpaar uit Parijs, wat gepraat. Even op,de kamer krant lezen en verdere reis voorbereiden, overnachting voor  vrijdag in Randers geboekt.

In Skagen parkeren we de Kona bij de supermarkt, aan de stroom. Heel leuk, in de haven blijkt het cruise schip dat we gister al zagen liggen, de Aida te zijn, een boot welke we in Papenburg bij de werf van Meijer hebben zien liggen. Die willen we wel even  van dichterbij bekijken. Lopend verder naar Skager museum, we kopen ticket voor de drie te bezoeken plekken. Het Kunstmuseum bevat een expositie over Kroge in Parijs. Veel werken, knap,maar spreekt mij niet zo aan. Wel val ik op een doek van Michel Ancher, prachtig licht vallend op drie jonge vrouwen bij de piano, het spat eraf. Zie foto. Naar museum lekker in backerij een sandwicht zalm en grote kop koffie, moest wel erg lang voor de balie wachten om de bestelling op te kunnen geven. Maar smaakt goed en gaat er helemaal in. Dan lopend naar de haven, Aida wacht op ons. Het is werkelijk een hele tippel, maar leuk om door het havengebied te lopen met al die boten en activiteiten.  Vandaar gaat het naar Drachmanshus, een oude woning van een schilder, in originele staat, vol schilderijen, leuk om te zien, prachtige kachels hadden ze in die tijd. Nu weer een heel stuk terug richting museum, langs de auto, kijken hoe opladen gaat, helaas een bekeuring, blijkt betaald parkeren. Op naar Ancher hus, ook een prachtige woning met veel schilderijen, authentiek. De voetjes worden best moe. Zeker 14 duizend stappen gedaan. Nog een kop koffie lokaal en dan naar huis. Onderweg realiseer ik mij dat we nog niet bij de kerktoren welke door duinzand onder gestoven is , waren geweest. Debby zoekt dit snel op en we kunnen er nog langs, maar aangekomen blijk dat we bij Rabjerg Mile zijn, het wandelende woestijn duin. Ook mooi om te zien, stukje erheen, maar niet meer er bovenop, kan bruin niet meer trekken. Even lekker in zand liggen. Dan echt retour overnachtingsplek. Tegen 18 uur terug, zoals verwacht geen nieuwe handdoeken, keuken niet echt schoon, maar dat is niet onze zaak. Met enige moeite komt het in orde, nieuwe handdoeken en tweede dekbed. Alles in ordnung.