Zondag 6 september

6 september 2015 - Saint-Mihiel, Frankrijk

Zondagochtend, iets grijs, maar de zon gaat doorbreken. Om 9 uur hebben we afgesproken met de ' rijdende sluiswachter' We varen verder door het prachtige Maas dal. Opvallend zo weinig boten we tegenkomen, de hele reis valt dit al op, het seizoen al voorbij? We varen langs velden en weiden, prachtige doorkijkjes naar het Maas dal, de vaarweg is nu veel gekanaliseerd, de sluizen stijgen nog steeds, dus prettig dat de sluiswachter de lijnen aan neemt, ik help met het openen van de sluisdeur als we boven zijn. Zo gaat het allemaal heel vlot, sluis na sluis. Bij de laatste handbediende sluis, nr 27, blijkt een Nederlandse boot voor te liggen, onwetend van de noodzaak de bediening de dag tevoren te moeten afspreken. Onze sluiswachter vraag mij dit hen uit te leggen, hij spreek alleen Frans; ik noteer een en ander op een briefje en tel nr. Dit kan hij hen geven. Hij is zo vriendelijk het Nederlandse stel mee terug te nemen / schutten. In St. Mihiel leggen we aan, leuk plekje en wat schetst onze verbazing: er is Stadsfeest. Dus lekker struinen door de straatjes met kraampjes. Een biertje op het terras , verder niets gekocht.