Bezoek aan de slagvelden van Verdun

5 september 2015 - Arrondissement Verdun, Frankrijk

Vandaag blijven we in Verdun aan de kade liggen, we willen, na gistermiddag een rondje stad gedaan te hebben, vandaag naar de champs de Batailles. Verdun heeft in de eerste wereldoorlog enorm geleden, het lag in het front tussen de Fransen en Duitsers. 800.000 mensen zijn daar omgekomen, hele dorpen verdwenen door het aanhoudende granaat vuur. Het slagveld is een groot monument geworden, met vele gedenktekens. We kunnen met een busje de verschillende plekken bekijken, hebben dan een uur om weer verder te gaan. Zo zien we het dorp Feury, er is niets van over, de grond bestaat uit veel kuilen van de granaten, alles is nu begroeid met bomen, op de plaatsen waar huizen/ boerderijen of kerk stonden zijn nu bordjes geplaatst. Een kerkje is ter gedachtenis. Vervolgens bezoeken we het fort van Douaumont. Een complex van ondergrondse gangen en ruimten waar de soldaten leefden en van waaruit de vallei verdedigd kon worden. Dit fort is 16 x heroverd. Een explosie van munitiemagazijn heeft nog 567 Duitse soldaten in het fort gedood, men heeft ze onder het puin laten liggen, een gedenksteen markeert de plek. Vervolgens naar het Ossuaire, het grote gedenkmonument, bijna cathedraal voor de onbekende soldaat. Het kerkhof ervoor bevat 15000 graven en onder het monument liggen de beenderen van nog eens 130.000 onbekende soldaten. Erg indrukwekkend, wordt je stil van. We steken diverse kaarsen aan in het monument ter gedachtenis en intentie voor vrede. Om 18 uur zijn we terug op de boot, een indrukwekkende dag.