Verder stroomopwaarts, naar Sedan

30 augustus 2015 - Sedan, Frankrijk

Het is weer prachtig weer, zondag, dus wat later op vandaag. We missen onze WiFi en  we moeten maar eens ergens heen waar dat is. Zelfs op de camping hier is geen WiFi. Debby gaat aan de schoonmaak, ik loop naar de nieuwe jachthaven op zoek naar WiFi, maar ook daar noppes. Om 12 uur varen we weg, warm weer, het landschap wordt weidser. De eerste sluis is heftig maar we mannen het, er glipt nog net een bootje bij ons in, deze heeft geen punt om vast te maken, dus slaan alle kanten op en rammen ons bijna van achteren. Nou niet zo fraai. Bij de volgende sluis komen ze ook, net als wij liggen, weer binnen en sommeren ons naar voren te gaan. Voor in de sluis is het het heftigste bij omhoog schutten, hier komt het water binnen met kracht. Hebben we niet zoveel zin in, grote bek van de Belg, maar ze moeten maar op 'moven'. Dus zij er weer uit. Echter daardoor blokkeert de sluis. Pech. Weer bellen en dan komt er vlot een autootje . Nou na rijp beraad, met de bemanning toch maar een stukje naar voren en de Belg ook maar mee. Het schutten verliep verder zonder probleem. De volgende sluizen hebben we ze letterlijk afgeschut. Liggen we in Sedan, komen ze ook weer in de haven, nou ja er is plek genoeg. Onderweg nog wel een verkoelende duik in de Maas genomen, met een fender aan een lijn achter de boot aan, maar dat moet niet te hard gaan, ik ging koppie onder en moest loslaten. Werd gelukkig weer opgepikt door de stuurvrouw.

In de haven van Sedan ligt Big Billy ook weer en een leuk gesprekje met vriendelijke Engelsman over varen in Frankrijk en Nederland. Nu in de Mac vanwege de gratis WiFi, lekker alles bijwerken onder genot van Bigmac.