Door de tunnel

28 augustus 2015 - Revin, Frankrijk

Op naar de tunnel, het weer is beter, de bewolking breekt. De achtertent neer gelaten, geeft veel licht in de boot. Naar de sluis nr 58, bediend door een jonge dame, student wsc. Pakt de lijnen aan en schut ons, dan naar de tunnel, Debby filmt, we hebben de schijnwerper klaar liggen, de verlichting van de navigatie instrumenten aan. Het lijkt een klein gat, stationair toerental recht de tunnel in. Debby voorop, geeft aanwijzingen, tikkie naar stuurboord of bakboord. Aan het eind zie je de uitgang, alles loopt vlot, een hele ervaring. Dan in het sluisje, een jongen schut ons. Daarna volgen nog vele identieke sluisjes, reagerend op onze transponder. Het gaat allemaal heel vlot en soepel. We varen door tot Revin, dan hebben we die tunnel ook meteen gehad, deze is korter en wat ruimer. Slaan af naar stuurboord voor de ligplekken, een prachtige kade met veel plantenbakken, strook gras en stilte aan de afgesloten arm van de Maas. Hele mooie plek, lekker even nazitten, glaasje wijn, maar die is niet koud gezet!!
Dan maar een biertje, Leffe, van het VVV uit Dinant. Komt wel aan, krijg de hik en ga alvast op bed liggen. We willen iets in het dorp eten, maar het is geen gezellige plek, dus naar de Lidl en lekker paella gekocht, heerlijk gegeten in zonnetje op achterdek en rustige avond in paradijselijke omgeving.