Ronquiere

18 augustus 2015 - Ronquieres, België

Vandaag een rustdag, het is nog grijs en wisselende regen, wat langer in bed. Plan om met het fietsje naar boven te gaan. Eerst ontbijt op bed, maar we worden plots gestoord door de waterpolitie. Ik ontvang ze in mijn pyjama, geef ze een stoel en schiet een broek aan. Controle van de papieren, dat doen ze hier. Internationaal eigendomsbewijs van de boot, vaarbewijs, marifooncertificaat, paspoorten. Ook of er reddingsvesten aan boord zijn en blusmiddelen. Alles oké, uiterst vriendelijke agenten, gelukkig spreken ze enig Nederlands. Daarna op fiets omhoog naar bezoekerscentrum van het Hellend Vlak. Erg informatief over het mechaniek en systeem van afsluitende deuren van het kanaalpand en de bak. Tevens uitgebreide tentoonstelling over het schippersleven. Op 132 meter hoogte in de toren een uitzicht rondom, super mooi. Uitzicht over Waterloo, de veldslag van Napoleon. Veel foto's gemaakt. Daarna lunch, de benen even horizontaal en vervolgens de boot, m'n achterdek en laadruimte schoongemaakt. Een welbestede dag.