Omhoog

19 augustus 2015 - Mons, België

De bak gaat eerst omhoog met onze buren als wij ontbijten. Dus als de bak terug komt roep ik per marifoon ' plan incliné ' op om te vragen of we omhoog mogen. Geen probleem. Na het invaren leggen we vast, 4 lijnen zijn verplicht, het duurt en duurt.... Gaat de deur weer open, komen in de verte nog een jachtje en beroepsschip aanvaren, moeten ook mee. Dus naar voren verleggen. Na enige tijd komt het geheel in beweging en rijden we de helling op. Het neemt drie kwartier in beslag om boven te komen en dan vaar je weer verder in het aansluitende kanaalpand. Een bijzondere ervaring, veel foto's genomen. Vanmiddag staat ook nog de hoogste scheepslift van Europa op het programma: Strepy Thieu. 73 meter recht naar beneden. Zo ga je met de boot over bergen heen! Het Centrumkanaal zelf is niet zo boeiend. In de verte is de constructie van Strepy Thieu al te zien, een gigantische constructie, na aanmelding mogen we met twee ' bateau marchants ' mee naar binnen. Wel lastig dat Frans via de marifoon, zeker het verstaan van wat ze zeggen en vragen. Maar we komen er wel. Het liften gaat snel. We varen verder naar Mons, nemen nog twee sluizen met flink verval, de Havre en Obourg. Nu in Mons/ Bergen, lekker wit wijntje en alles bijwerken op het terras omdat daar WiFi is.

35 km, sluis de Havre en Obourg, plan incliné Ronquières en Strepy Thieu