Over de Maas

25 augustus 2015 - Dinant, België

Wat een prachtige rivier is de Meuse, breed slingert zij zich door de heuvels. Het weer is nog onrustig, maar we gaan om 9.40 uur op weg naar Dinant. In Namen de sluis La Plante, draait vlot, zo ook alle volgende sluizen, het licht staat veelal op groen en we kunnen zo doorvaren, alleen in de sluis. Prachtige huizen langs de oevers, kasteeltjes met torentjes, erg mooi wonen hier. Het weer klaart op en de jas kan weer uit, lekker met de afstandsbediening op de voorplecht naar de rivier en zijn oevers kijken. Heerlijke tocht, dit stuk staat ook bekend om zijn schoonheid. Om half twee komen we aan, lekker vroeg, met gratis openbaar WiFi op de boot! Dus de blogs bijwerken. Straks de stad bekijken.

Dinant ligt tegen een rots, met grote Citadel erboven op, met het liftje naar boven. We bekijken uitgebreid eerst de oorlogsbegraafplaats en daarna de citadel. We gaan mee met de rondleiding, gegeven door zeer enthousiaste man. Debby was tevoren 'even' afgeslagen een gang in, ik zou vragen over rondleiding etc. Duurde en duurde, ik op hete kolen daar de rondleiding begon, gelukkig kwam ze net toen we wegliepen.
Na de citadel naar de grote kerk, prachtige glas in lood ramen, met mooie requiem muziek in de kerk.