Echt Maandag

4 september 2017 - Amay, België

Gisteravond uit geweest naar casino Namen. Bekend terrein voor ons, het was er nu in tegenstelling tot vorige keer, behoorlijk druk. Gezellig, maar zonder winst naar de boot.  Vanochtend alweer grijs weer, nog droog. Vlak na Namen ligt sluis ' Grands Malades' , aparte naam voor een sluis, maar we komen er vlot en goed doorheen. De omgeving is totaal anders dan voor Namen, nu veel industrie, mijnbouw, bedrijven. De kaden zijn betonranden, dus de nodige deining die blijft hangen, want alhier ook weer grotere beroepsvaart, die vol gas opstoomt. Langs de kerncentrale bij Huy, groot complex met koelpijpen en reactor gebouwen, levert energie voor 1/3 België. Huy is vanaf het water een mooie plaats aan de Maas, mooie bruggen, citadel op de heuvel en daaronder een stijlvolle kerk.
We leggen vast bij Amay, doorgaan naar Luik zou kunnen, maar best nog wel een stuk varen en daar lig je midden in de stad erg druk langs doorgaand verkeer en het gaat miezeren. Hier liggen we ook wat onrustig door deining van voorbijvarende schepen en in de verte een autoweg. De sluizen stoppen half acht, dan zal het wat deining betreft rustiger worden. Morgen naar Maastricht?

1. Anja:
    4 september 2017