Veenoord

16 augustus 2013 - Veenoord, Nederland

Vanmorgen om half-negen gaan varen, verlengde Hoogeveensche Vaart. Eerste brug "Hesselerbrug" lag dicht. Geen bel, geen telf. Nr. Hoornsignaal gegeven....niets, weer hoornsignaal gegeven niets. Almanak en info prov. Drenthe gelezen. Niets. Toen maar nr gebeld voor winter bediening. En ja hoor, we liggen NB bijna voor het huis van de brugwachter! Blijkbaar op telefoon georiënteerd en niet bekend met hoornsignalen. Heel vriendelijk deed ze de brug open..."Goede Vaart"

Deze 2 dorpen heten ook wel tweeling dorp. Het woord Veenoord staat niet voor ontvenen / veenarbeid. Het gebied werd ontgonnen en pas na ontvening van Fryslan en Kloosterhaar/Vriezenveen trokken de veenarbeiders naar dit gebied. Helaas voor hen kwam toen de steenkool en zo zaten deze arme werkers gevangen in Drenthe. Dat is ook de reden dar Drenthe heel lang weinig welvaart kende.
Veenoord is ook bekend vanwege Vincent van Gogh die hier verbleef en tekeningen en schilderijen van landarbeiders maakte. Hij verbleef in dit huis, momenteel een museum over hem.

De route van vandaag bevatten een aantal sluizen en de nodige bruggen, doorvaar breedte 6m onze boot is 4.30 breed en de stootwillen 35 cm beiderzijds, dat is totaal 5 meter, elke zijde nog 50cm over. Valwind e.d. maakt het de kapitein moeilijk rustig onder een brug door te varen, terwijl dat wel moet. Ik sta dan met timmermans oog aan te geven iets stuurboord, achtersteven meer bakboord bv.
Peter heeft het vandaag met glans volbracht, een dikke tien voor deze kapitein!

's Middags door de Erica sluis en Oranje sluis het nieuwe veenkanaal op. Eerst een spaarsluis de Hondsrug op en met koppelsluis weer naar beneden. Daar achter om 16.30 aangelegd voor de avond/nacht