Compascuum

17 augustus 2013 - Emmer-Compascuum, Nederland

De KWAK is het nieuwe Koning Willem Alexander Kanaal in Drenthe dat verbinding maakt met Duitsland. Sluiswachters geven aan wel 500% meer werk te hebben, de lokale visboer is "nog drukker met mensen met kleine fietsjes (vouwfietsen) en de middenstand is blij! wij ook, het is een fantastisch gebied, vol natuurveen! Een lust voor het oog. Vandaag ook voor het eerst een dubbele schutsluis gehad. Bij alle sluizen maken omstanders graag een praatje en de complimenten over de boot vliegen ons om de oren, vooral kinderen vinden de benaming leuk.
Verder richting Ter Apel, steeds meer onder de indruk van ons bijzonder mooie land. Nu door veengebieden, langs het veenmuseum, door smalle veenkanalen. Door 1 sluis was de ruimte naast de boot 15cm. Passend bij de omgeving vroeger ging ik aan wal en trok de boot door de sluis, welke gelukkig open stond aan beide zijden. Peter naast de boot stootwillen begeleiden. Prachtig staaltje samenwerking.

middagpauze in sluis Compascuum, de mast wil niet meer omhoog!?. Youp kruipt ongezien onder de bank en wij zoeken ons rot en vrezen dat hij is gaan passagieren'. Ten einde raad besluiten we in de buurt te blijven liggen en zoeken de omgeving af, iedereen is behulpzaam Ik ga een rondje hardlopen. S avonds om 22 uur horen een miauw en komt Youp weer te voorschijn!.

We voeren naar Ter Apel en meerden aan in de haven. De pier lag erg scheef, maar we lagen, dan maar wat wijdbeens lopen voor zover mogelijk.
Lekker eten in de kantine. De havenmeester hoorde van onze technische storing, mast wilde niet meer omhoog, scheepshoorn deed het niet en het toplicht ook niet.
de havenmeester kwam aan boord, wisselde snel wat zekeringen en ja hoor, klaar! Man wat fijn. Hij was een boerenzoo , had jaren in het leger gezeten en was nu ambtenaar van immigratiedienst, bepaalde wie mocht blijven en wie niet. Mateloze interessante verhalen.