Naar de Elbe

27 september 2013 - Genthin, Duitsland

Vrijdag 27 september...

Als om half acht de wekker gaat draaien we ons nog een keertje om. Maar al snel staan we naast ons bed. Het is duidelijk later in het seizoen, het is kil aan boord. Snel de kachel aan, lekker warm. Na ontbijt en krant lezen opruimen en gauw naar de supermarkt boodschappen halen. Broodje, groente, fruit, yoghurt, water..het lijstje is vaak hetzelfde als vorige keer. Dan gooien we de trossen los en varen 10,15 u richting Elbe, onze mooie Elbe. Aan het Elbe-Havelkanaal worden veel werkzaamheden verricht. Oeverversteviging, plekken waar water land in kan stromen. Het vraagt wat stuurmanskunst want die werklui kijken nergens naar. Wel interessant te zien wat er allemaal gebeuren moet. We besluiten af te steken naar de Elbe via de sluis van Parey. Het is een dubbele sluis, nu slechts voorgedeelte in gebruik. We ruiken de Elbe. Peter en ik zijn dol op rivieren landschap en daarom verkiezen we ook de Elbe stroomopwaarts te varen. We hebben tegenwind en dat kost ons samen 3-4 km per uur. So be it. De lucht is prachtig helder, nagenoeg geen andere boten, de zon lekker warm...
Het is Genieten met een hoofdletter! Miep ligt lekker op haar stoel in het zonnetje, Peter poetst de boot, ik vaar deels.
De Elbe stroomt snel. Besluiten om voor het Mittelland kanaal thv Neugripp in een ruimte tussen de kribben voor anker te gaan. Spannend, de Elbe kent vele ondiepe stukken. Maar zonder problemen gaat het anker uit, we liggen koninklijk. De lucht kleurt prachtig rood bij zonsondergang...Avond rood..mooi weer aan boord!