avontuur op de Elbe

27 september 2013 - Hohenwarthe, Duitsland

Nou dat rust aan boord was maar tijdelijk. Na aanleggen gierde boot wel maar wij hadden daar weinig hinder van Langzaam begon de ankerketting steeds meer lawaai te maken. Ik ging kijken, pik donker, zaklicht mee. Zag er wel normaal uit, we lagen mooi boven het anker. Peter wierp ook een blik aan dek en signaleerde dat we enigszins van lokatie af waren, maar moeilijk te zien. We gingen naar binnen en hoorden een geluid alsof iemand een kraan heel hard openzette. Peter en ik stormen naar dek en zien de boot deinsen richting krib achter ons..Los!!! Met aLle ramen beslagen ziet Peter niets en met geluid van motor hoort hij niets. Ik sta op de voorplecht met een klein licht, zie het
strand dichterbij komen roep en sein stop, Peter reageert niet, vaart door. Ik ren er heen, de boot zit licht vast...langzaam manoeuvreert Peter haar los en vaart iets terug en ik laat anker zakken. We liggen weer vast en besluiten een 2e anker uit te werpen. Nieuwe touwen passen niet op het oog, met veel gemartel krijgen we voldoende touw door het oog om een verantwoorde knoop te leggen. Peter op de kajuit en gooit het anker zo ver mogelijk weg, als door slagroom glijdend halen we het ook weer binnen. Het blijft krabben. Uiteindelijk vinden we een plekje waar het wat vast lijkt te liggen. We kijken elkaar aan, wegvaren heeft geen kans...wachtlopen gaat net iets te ver, maar een rib of de rivier op deinzen niet gewenst. We zetten de wekker en nemen de taak op ons om bij elke plas een controle uit te voeren. Peter staat regelmatig op dek, neemt veel verantwoordelijkheid maar toch nemen we besluiten samen. Als we samen kijken zijn we weer van onze plek af. Opnieuw verleggen we de boot en leggen haar vast. Van slapen is geen sprake meer, we zijn alert en bij het eerste ochtendlicht staan we op. Prachtige mist hangt over het water en de oever. We genieten er van, leggen de boot voor de 3e keer vast en ontbijten. de zon is al aan het doorbreken en de mistnevel trekt snel op. Opgelucht varen we weg, alles goed gegaan, weer een ervaring rijker..