Schiffshebewerk Rotensee

28 september 2013 - Calvörde, Duitsland

Dan varen we onder het aquaduct door richting Rothensee. Hier is een nieuwe, grote sluis gebouwd, de sluis met "Hebe Werkzeug" gebruiken ze niet meer. Via een slechte verbinden verzoekt Peter de sluiswachter om "zum Berg" te mogen invaren. Een heel verhaal volgt, onduidelijk, het enige wat goed door komt is Hebewerkzeug. Maar die is buiten dienst volgens onze informatie. Nog een keer, de man reageert geïrriteerd en weer horen we alleen "Hebewerkzeug" Nou dan zal ik het even proberen, weet ik veel, dat je moet indrukken als je praat, dus hang ik een heel verhaal op maar hoor niets terug!! Nee, de man heeft mij ook niet gehoord. We leggen de boot vast en melden ons via de steiger, een hele aardige sluiswachter legt uit dat wij via het Hebewerkzeug geschut zullen worden!!! Aldaar horen we dat deze sinds 24 augustus weer in dienst is voor sportboten. Geen enkel bordje, info niets, en dan zo knarrig !!!
Gelukkig was de laatste van de sluis zelf en die begreep onze verwarring en reageerde normaal.

Het Mittellandkanaal is wat minder interessant varen, recht en natuurlijk meer beroepsvaart, alhoewel dat op zondag een stuk minder is.
We varen door tot Calvörde en leggen aan voor de VW fabriek. Morgen willen we een 'werktour' doen, een bezichtiging van het productieproces. Het is nog steeds fraai nazomer weer!